2 Kasım 2016 Çarşamba

Gidecek O Kadar Yol Var ki...




Satış Sonrası Hizmetler!
Gidecek O Kadar Yol Var ki...
Biraz önce yeni medya üzerinde Alwyn SCOTT imzalı "Boeing takes on peers, partners in bid for replacement parts business" başlıklı bir değerlendirmeyi okudum, çeyrek yüzyıldır hava aracı üreticilerinin sadece satış ile bir kere kazanmak yerine ürünün hizmet hayatı boyunca, hatta (geri dönüşüm ilişkili faaliyetler de dikkate alınır ise) onun da ötesinde, kazandırarak kazanmak anlayışını hayata geçirmesi odağında “Competimates - Rekabetdaş” gibi bir yeni tanıma yaptığı vurguyu özümsemeye çalışarak.

Boeing gibi hemen tüm hava aracı, güç grubu ve aksesuar (komponent) üreticisi (OEM) şirketlerin son çeyrek yüzyıldır bu alana duydukları ve giderek -tüm güçleri ile rakip tüm diğer gelişmeleri de engelleyecek şekilde- bir tutku haline gelen "Satış Sonrası Hizmet" ilgisi de bu yüzdedir...
Nasıl ifade etmiş Boeing ana amacı?
The main reason: a dollar of added aftermarket sales is more VALUABLE than a dollar of new aircraft sales.”
(Satış sonrasında ilave edilen her bir dolar hava aracı satışlarında ilave edilen bir dolardan daha DEĞERLİdir. )
O yüzden, gelecek 10 yılda "Satış Sonrası Hizmet" cirosunu üçe katlamayı hedefliyor, Boeing ...
Ve tabii, bu makalede yer verilmemiş olsa da, ana üreticilerin gerektiğinde ülkelerinin siyasi güçlerini ve orijinal teknik veriyi elde bulundurma avantajını da arkalarına alarak rekabeti şekillendirmeye çalıştığını unutmamak gerek!

O halde, bize düşün de…
… önce DÜŞÜNMEK olmalı!
 Bilinen en önemli satış sonrası hizmet alanı olarak, hava aracı bakım, onarım ve yenileme (BOY) hizmetlerine bir bakarsak; örneğin...
Yaklaşık 230 uzman meslek erbabı ile havacılık - uzay & savunma alanında saygın bir danışmanlık takımı olan OW-CAVOK tarafından, Belli özellikte-büyüklükte ticari uçakları ve bu alandaki BOY hizmetlerine odaklanarak yapılan araştırma sonuçları 2016 ikinci çeyreğinde “2016-2026 Global Fleet & MRO Market Forecast Commentary” isimli tahmin raporu olarak yayınlanmıştı..
OW-CAVOK tahminlerinde göre, toplam %3,2 büyüme hızına sahip olan son yılda pazardaki uçak sayısının 24.540 sayısına ulaştığı,

  ...ve ortalama yıllık %3,4 büyüme hızı ile 2026 yılında toplam 34.437 adet uçağın dünya semalarında görev yapıyor olacağı belirtilmişti.


Bu alanla ilgili "Satış Sonrası Hizmet" işlevlerinin biri de hava aracı bakım, onarım ve yenileme (BOY) hizmetleridir.

OW-CAVOK, küresel BOY faaliyetlerinim bu yıl 67,7 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olduğunu,

…bu BOY pazarın, hava aracı güç grubu (motor) ilişkili BOY faaliyetlerin domine edeceği büyüme hızı ile, her yıl ortalama %3,9 büyüyerek 2026 yılında 98,9 milyar dolara yaklaşacağını belirtiyor…


… sonra da HAREKETE GEÇMEK!

OW-CAVOK uzmanlarının, stratejik yatırım yapacaklara da,
  • Yeni teknolojilere sahip uçaklarda eşi görülmemiş veri analiz ihtiyacı olacak (CE notu: Türkiye önemli görevler üstelenebilir)...
  • Olgun pazarlarda durgunluk sürüyor; BOY pazarında ağırlık Asya'ya kayıyor (CE notu: Zaten dünya ekonomisinin ağırlık merkezi İstanbul’a 3 saat kuzeyden, küresel sivil havacılık ulaştırmasının ağırlık İstanbul’a 1,5 saat güneyden geçiyor; Türkiye’ye her yıl daha da yakşarak… Bu edinilmiş avantajların üzerine küresel BOY pazarının Asya kayışını da doğru konumlandırabilen Türkiye önemli görevler üstelenebilir)...
  • Operatörler tek koridor - dar gövde (NB) uçaklara kaydıkça bölgesel jet ve turboprop pazar payları düşecek (CE notu: Türk Bölgesel Yolcu Uçağı projesini doğrudan etkileyen bir değerlendirme; Türkiye üzerinde düşünmeli)...
  • Servis dışı kalacak uçakların sayısındaki artış kullanılmamış faal parçaya (USM) arzını ve kullanımı artırarak BOY maliyetlerinde anlamlı etkiler oluşturacak... (CE notu: Servise döndürülebilecek parça ayrımı yapabilecek ve uluslararası geçerlikli sertifikalayabilecek, hava aracı, sitem ve alt sitemlerini yeniden çevrime tabi tutabilecek girişimlerin önü çok açık; insan kaynağı da bol)...
  • Durgun BOY pazarında "fiyat" ve "müşteri hizmetleri" ateşleyici olacak (CE notu: Bu iki özellik zaten son 10 yıldır özel girişimi gerçekleşen ancak sürdürülebilirliği ol(A)mamış uçak BOY merkezlerimizin en önemli avantajları idi; ulusal otoritemiz, (FAA Part-145 ilgili olan gibi) küresel sertifikasyon sınırlamalarını kaldırtabilirse, üzerinde düşünerek yeniden yatırımlara olanak sağlanabilir; özellikle de İstanbul III. Havalimanı, Antalya, Ankara, İzmir başta olmak üzere)...
şeklinde hatırlatmaları var...

Ve benden de üç hatırlatma!
  • Hava aracı BOY sahasının bu cazip gelişimine, değişen düzen ve planlanan dönüşümlerle bir de askeri havacılığın ihtiyaç ve getirilerini düşünelim…
  • Ülkemiz, hava aracı türbo güç grubu (motor) konusunda bölgenin en güçlü, dünyanın hatırı sayılır entelektüel, tesis ve alt yapılarına sahipken hala küresel BOY pazarının bu en büyük diliminden pay al(A)mıyor! (...hatta, deniz araçları ve endüstride kullanılan türev gaz türbinlerimizde bile -kök gaz türbinlerine yönelik kabiliyetler olmasına rağmen- yurtdışına hizmet bağımlılığımız devam ediyor..)
  • Türkiye özgün hava aracı türbo güç gruplarını (motorlarını) geliştirmeye çalışıyor ama "Satış Sonrası Hizmet" işlevleri ile ilgili bir gelişmeyi –en azından ben- duymadım…
"Satış Sonrası Hizmet"in değeri genelde zor zamanda anlaşılır; ama bu onun değerini azaltmaz, tersine bu değeri henüz fark edenler genelde kaybedenlerdir!
İlgilenen girişimci, kurum ve kuruluşlara heyecan ile duyurulur🍀


Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme