28 Ocak 2015 Çarşamba


Çin'li COMAC'ın ARJ21 sersinin ilk ürünü, 90 yolcu kapasiteli ARJ21-700 bölgesel uçağının pazara çıkmaya hazır ve 105 yolcu kapasiteli -900 konfigürasyonun gelecek yıllara planlanmış olduğunun ilan edildiğini "Çin'in İlk Modern Yolcu Uçağı Hazır" başlıklı gönderimle paylaşmıştım.
Bu duyurudan bir hafta sonra, Kanada'lı Bombardier’in Cseries uçakları ile ilgili bir haberin New York Times’ın türev yayınlarından ardışık dört gün yer alması dikkat çekti.. Bu yayının, not kısmında linki paylaşılan internet sürümü “Bombardier’s CSeries Gamble Is Facing Longer Odds” başlığını taşıyordu.

Bombardier,
  • Fokker'ın sonlanması sürecinde 100 yolcu kapasiteli Fokker 100 erişimini deneyen Bombardier yönetimi 1996'da bu konuda görüşmeleri kestikten sonra Canadair Regional Jet'inden daha büyük (80 - 120 yolcu kapasiteli) bir bölgesel jet uçağı üretmek amacı ile "Bombardier Regional Jet eXpansion, BRJX" projesini oluşturmuş,
  • Bu projeyi daha sonra CRJ sersi lehine rafa kaldrılması sonrası, Brezilya'lı Embrarer'in 2002 sonrası pazara giren 72 yolcu kapasiteli E-170 ve ardından 110 yolcu kapasiteli E-195 uakları karşısında rekabetini yitirme durumuna gelmiş,
  • 2004 yılı ortasında BRJX projesi yerine (110 - 130 yolcu kapasiteli) CSeries ailesini geliştireceğini ve böylelikle rakibi Embraer karşısında kapasitesi üzerine çıkarken bu uçağı pazara çıkarmayı ögördüğü 2013 yılndan itibaren Boeing ve Airbus gibi iki devin en küçük yolcu uçakları sbu devlerle rekabet (!) sahasına da gireceğini duyurmuş,
  • 2006 yılında siparişlerdeki sorunlar neden gösterilerek CSeries projesini askıya alınarak 100 yolcu kapasiteli CRJ1000 uçağı üzerinde çalışmaya başlamış,
  • Kısa bir süre sonra, 2007 yılında, kompozit yapı ve Fly-By-Wire teknolojilerle desteklenecek ~%20 daha düşük yakıt sarfiyatı ve az gürültüye sahip olacak şekilde Pratt & Whitney şirketi tarafından geliştirilen (önceleri Advanced Technology Fan Integrator, ATFI şeklinde isimlendirildikten soınra Geared TurboFan (GTF) olarak anılan) motorları exclusive (sadece bu uçakta) takılacağını belirterek CSerisi projesine yeniden başlamıştır.
  • Zaman içinde, tedarikçi probelemleri (!), tasarım değişiklikleri ve meteorolojik gerekçelerle pazara çıkış tarihi sürekli ertelenen uçağın bu yıl sonunda pazara gireceğini duyurmuştur.
Uzmanların en erken 2016 yılı olacağını belirttikleri bu uçak seçtiği segmentin (veya bu segmentteki ana oyuncuların) gadrine mi uğruyor; tartışılmalı...

Antonov An-148 / An-158, Sukhoi Superjet 100, Embraer E-Jets, Mitsubishi Regional Jet (Pratt & Whitney PW1217G), Irkut MC-21 (Pratt & Whitney PW1431G) gibi uçak süreçleri ile beraber özellikle Bombardier sürecinden çıkarılacak derslerimiz de olabilir..

by Ian AUSTEN, New York Times - Business Day (January 8, 2015)

NOT (2): Is Bombardier’s Brand New CSeries Jet Doomed?

by ELC Admin, Empty Leg Central (January 18, 2015)

NOT (3): Bir zamanlar söylenenler:


Jan 12, 2015

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme