3 Ocak 2015 Cumartesi

Üst Düzey Yöneticinin 'Özgeçmiş'te Dikkat Ettiklerinden..

Küresel Bir Şirketin Üst Düzey Yöneticisinin 'Özgeçmiş'te Dikkat Ettiklerinden...
Bilgiye dayalı ve hakkedilerek yaşanmış bir kariyerin oluşturduğu deneyim ışığından süzülen öz bilgi nasıl da kolay özümseniyor. Bunu bugün okuduğum bir paylaşım ile birkez daha anladım.
Paylaşıma imzası konulan da mesleğim açısından özel biri olunca bu düşüncelerimi not ederek sizlerle ve –uygun görürseniz- yardımınızla bu ayırt edici bilgiye ihtiyaç duyacak, başta gençlerimiz olmak üzere, diğerleri ile de paylaşmak istedim.
...
Marillyn HEWSON adını ilk defa 2012 yılı sonlarında duymuşum... Lockheed Martin'de CEO Robert J. STEVENS sonrası Christopher KUBASIK ile devam edileceği belirlenen yol, ortaya çıkan bir sorun (astı ile ilişkisi) nedeni ile, Kasım 2012 ayı başında bayan HEWSON'a dönmüştü...
... ve şirket 2013 yılına ilk bayan CEO''su olan bayan HEWSON ile başladı.

O günden sonra birkaç yıllığına ABD’deki program yönetiminden de sorumlu olduğum F-16 projeleri dahil, ülkemizi de yakından ilgilendiren faaliyetleri olan bu dünya devi şirketin ilk kadın CEO'su olan,
  • Junction City, Kansas doğumlu,
  • Alabama Üniversitesi’den işletme lisans ve sanat yüksek linas derecesine sahip,
  • Şirket Lockheed adını taşıyorken kıdemli endüstri mühendisi olarak 1983 göreve başlayan, o güne kadar elektronik sistmler iş kolunun başkanlığı ve şirketin COO pozisyonu da dahil toplam 19 yönetici pozisyonunda sorumluluk alan,
  • Forbes tarafından 2014 yılında ‘dünyanın en kuvvetli’ 24'ncü kadını olarak belirlenen,
  • Bu yıl 60 yaşını idrak eden,
Marillyn HEWSON’u ve dikkat çeken bazı konuşma ve faaliyetlerini daha yakından izlemeye çalıştım.
Eylül 2014 başında "Lockheed Martin Fellows Conference" sırasındaki konuşması çok ilgimi çekmişti; bu konuşmanın,
kısmını notlarımın arasına da eklemişim...
...
Aradan aylar geçti... Birgün TOBB’dan bir davet aldım; ABD şirketlerinden bazılarının CEO’ları ile Türkiyeyi ziyaret ABD Ticraet Bakanı ile kahvaltıya davet edilmiştim ve CEO’lar listesinde bayan HEWSON da vardı.
TOBB’nin Başkan Rifat HİSARCIKLIOĞLU evsahipliğinde ABD Ticaret Bakanı Penny PRITZKER’in onuruna 2 Ekim 2014 günü düzenlediği iş kahvaltasında ABD Ex-Im Bank Başkanı Birinci Yardımcısı Wanda F. FELTON ile beraber yaptığımız kahvaltı sırasında bulabildiğim çok kısa bir zaman dilimini de bayan HEWSON ile tanışarak sohbet etmeye ayırdım.
... O sohbette, Forbes ‘dünyanın en kuvvetli’ değerlendirmesini gözden geçirmesi gerektiğini düşünmüştüm; detaya hakim ve etkileyici idi.
...
Bugün de, bayan HEWSON’un imzası ile bir yeni medya aracı gönderileri içinde “First Impression: 3 Reasons I’d Look Twice at Your Resume” başlığı ile yayınlanan gönderiyi okudum. Dünya devi bir şirketin 20 yönetim kademesinde bulunmuş ve binlerce özgeçmiş okuyup işe alım kararı vermiş bir kadın gözü ve titizliği ile –yeni mezundan üst seviye yöneticisine- her kademe için geçerli olduğu belirtilerek paylaşılan üç uyarıyı,
  • Özgeçmişin doğrudan işe yönelik ve kısa olması için ‘Detayları Silmekten Kaçınmayın!’,
  • Açık iş pozisyonunun gereklerini anladığınızı düşündürtecek şekilde ‘Başvuru Yaptığınız Herbir İş Pozisyonuna ÖZEL Özgeçmiş Hazırlayın!’,
  • Varlıklarınız ve yeteneklerinizle ifade ettiğiniz ve açık iş pzoisyonu için ifade edebileceğiniz değeri ikna edici gösterecek tarzda ‘Sonuçlara Odaklı Özgeçmiş Hazırlayın!’,
şeklinde not ettim; detaylı gönderi ise takip eden bölümde...
Güzel bir haftasonu tatili dilerim.
Marillyn Hewson, influencer
Lockheed Martin, Chairman, President and CEO
Dec 16, 2014
I’ve hired thousands of people over the course of my career, which means I’ve read tens of thousands of resumes. I’ve seen great resumes that have helped people launch thriving careers—and, unfortunately, I’ve seen plenty that have fallen flat.
A resume is your first impression on a potential employer. And in many cases, it will determine whether you get the chance to make a second impression.
At Lockheed Martin, it’s not unusual to get hundreds of applicants for a single job opening, so the competition is intense. It’s important to take the time to make sure you stand out—and stay—in a potential employer’s mind.
In my experience, a few simple steps can help take your resume to the top of the pile.
  1. Don’t be afraid to delete
Your resume is not an autobiography. In fact, less is more in crafting a good summary of your skills and experience. A tight resume shows me that you can prioritize. It tells me that you can be clear, concise, and get right to the point.
It also shows me that you respect my time. Hiring managers—at any level of leadership—are busy. And the fact that they’re hiring means they likely have even more work on their plate than usual. Don’t expect the hiring manager to weed through your resume looking for experience that’s relevant to the opening. Honestly assess whether every single word belongs. Odds are, you’ll find places to trim—and that’s a good thing.

  1. Re-write your resume for every job description
Don’t just send the same resume and cover letter to every job opening. Really pay attention to the job description, and make sure that your application underscores why you’re perfect for that particular position.
Companies spend a lot of time and energy crafting job descriptions to attract the right candidates. So learn from them and use it to your advantage. Job postings are great input to help you understand what the organization really needs.
When you focus your resume on the job description, and align your skills to the organization’s needs, you’re demonstrating that you understand exactly what they’re looking for. And you can better show how you are the right person for the job.
  1. Show me results
Use your resume as an opportunity to showcase all your hard work. I don’t just want to see a list of previous positions and responsibilities—I want to see the results you delivered.
Did you increase sales? Did you land a big contract? Did you complete a project under budget? Did you improve customer satisfaction or employee engagement? Each of these examples is a real, tangible accomplishment—and accomplishments say more about your experience than a long list of jobs you’ve held.
Specific examples show me that you are ready and able to help the organization succeed. So for each position you list, highlight the one or two achievements you are most proud of. Demonstrate how valuable you were, and how valuable you can be.
These three suggestions are important whether you’re applying for a top management position or your first job out of school. They can help you make that first impression that will land you an opportunity to interview. And I have some suggestions for that, too.


Bernard Marrinfluencer
Best-Selling Author, Keynote Speaker and Leading Business Data Expert
Jan 28, 2015



There can be conflicting advice when it comes to preparing your resume; some people suggest getting creative with paper, fonts and formatting to stand out (my experience tells me recruiters don’t like that much), while others stress making sure your resume has keywords that are machine scannable (not as important as human readability).

So here are the classic rules for preparing your resume or CV.


Do:
·        Review professionally written resume samples to familiarize yourself with what a strong resume looks like and contains.·        Make your resume is as easy to read as possible, using bullets, a font size that’s comfortable to read, and so on.
·        Customize your resume based on the position for which you are applying.
·        Include a career objective that is focused on what you can do for the employer — not what you hope to gain from the position.
·        List your past positions in reverse chronological order.
·        Include for each job: title/position, name of employer, city/state of employer, dates of employment.
·        Include measurable results you achieved at each job position rather than listing job duties.
·        Lead with action words instead of passive words. Avoid the word “work.”
·        Include publications, patents, presentations, honors, relevant volunteer experiences, and professional licenses or certifications, especially if they pertain to the position.
·        Emphasize transferable skills, especially when changing industries.
·        Provide relevant contact information including one phone number, email address, website, and city and state.
·        Proofread meticulously.
·        Consider including a “summary of qualifications” or “profile” at the top of your resume to provide a clear focus.
·        Be a little creative with your resume format to help you stand out, especially if applying for a creative field (blue ink on cream paper, for example).
·        Test how your resume will look when emailed or submitted online, as well as printed.

Don’t:
·        Put the word “RESUME” or “CV” at the top.·        Copy any part of a resume sample posted online word-for-word.
·        Worry too much about the old one-page resume rule, especially if you have a lot of experience or are using more of a CV format. But make sure that the first page can stand alone if the pages get separated.
·        Lie.
·        Provide personal data like marital status, date of birth, height, weight, etc.
·        Repeat the same action word over and over again. Find different ways to say the same thing.
·        List your job duties. (focus on accomplishments.)
·        Go into detail on how you achieved results at each job. Save that for the interview.
·        Use a lot of acronyms or jargon, especially if you’re changing fields.
·        Don’t abbreviate words that aren’t normally abbreviated, even to save space.
·        Emphasize experience more than 15 years old.
·        Bother to list high school or secondary school if you have college or university experience.
·        List a funny or crude email address; get a new one for business use if necessary.
·        List references on your resume; have them on a separate document, and only provide them when requested.
·        Include hobbies or skills that have nothing to do with the position.
·        Sacrifice clarity or readability for creativity when it comes to format.
·        Print on colored paper.
·        Use graphics.
NOT (3) :Peter ECONOMY tarafından Inc.de “5 Incredibly Simple Secrets for Finding a Great Job After Graduation” başlığı ile Essex § Partners refere edilerek yayınlanan makaleden -küresel pazarda sadece iş değil, iyi bir iş bulunabilmesine yardımcı olabilecek- beş ipucu başlığı; yorumlayarak çevirimle;
  1. İsten beklediğin ve işe katabileceklerini net olarak bil.
  2. Öğretim sürecinde, stajlar ve yaz çalışmalarında elde ettiğiniz becerilerini işle ilişkilendirerek özgeçmişine yaz.
  3. Meslek ve ilgilendirğiniz işkolları ile ilgili bilgi ve iş iletişimi ağı - ilişki edinmede yeni medya araçlarından yararlan.
  4. Her iş iletişimi ağı - ilişki fırsatına zel strateji geliştir ve özümse.
  5. Yüzyüze gelmeden önce önce kişi ve şirketleri araştırarak haklarında bilgi edin.
...makalenin orijinaline başlığa tıklayarak erişilebilir.



NOT (4) : Bu yazımı kaleme aldığım sıralarda, ICAO (International Civil Aviation Organization) ve IAWA (International Aviation Womens Association) tarafından yapılan havacı nesillere ilham olan 70 kadın çalışması sonucunu yayınladı; bu rapor içinde anılanlardan biri de Marillyn HEWSON oldu.
Bu konuda kaleme aldığım "Düşündürdükleri - Yayını: "Havacı Nesillere İlham Olan 70 Kadın" (Aralık 2014)" ulaşmak için, 
 linkine tıklarsanız.. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme