9 Temmuz 2015 Perşembe

Tercih Yaparken Aman Dikkat!


Tercih Yaparken Aman Dikkat!
Tercih Yaparken…
... Aman Dikkat; Aman!
Lütfen Hatırlayalım; Bilelim & Dikkatli Olalım... 
...
Türkiye ve KKTC’de havacılık ve uzay alanlarında öğretim programına sahip merkezi yerleştirme ile öğrenci alan tüm yükseköğretim kurumlarının ve kontenjanlarının  gelişimini yıllardır takip ediyor, mesleki ve endüstriyel değerlendirmelerde kullanılan bazı analizler yapıyor ve önemli bir kısmını açık kaynakta paylaşıyorum.

Bu konudaki detaylı araştırmalarımın dayandığı ÖSYM Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi verilerine göre;
  • 2011 yılında 25 yükseköğretim kurumunda havacılık ve uzay alanı ile doğrudan ilgili öğretim programlarında (ikinci öğretim dahil)  2768 öğrenci /yıl kontenjanı vardı.
  • 2013 yılında, 33 yükseköğretim kurumunda havacılık ve uzay alanı ile doğrudan ilgili öğretim programlarında (ikinci öğretim dahil)  4952 öğrenci /yıl kontenjanına çıktı…
  • Bu yıl, 2015 yılında 46 yükseköğretim kurumunda havacılık ve uzay alanı ile doğrudan ilgili öğretim programlarında ise (ikinci öğretim dahil)  7521 öğrenci/yıl kontenjanı var. (bu sayı bu yıl uygulamaya konulduğu anlaşılan lisans ve önlisans seviyesindeki açık öğretim program kontenjanları ile 13021 öğrenci/yıl seviyesine çıkıyor.)
 

Dikkat çeken bazı konular...
  • Türkiye ve KKTC’de havacılık ve uzay alanlarında toplam 46 yükseköğretim kurumumun 24 adedi devlete 22 adedi vakıflara ait.
  • Türkiye ve KKTC’de havacılık ve uzay alanlarında öğretim programına sahip yükseköğretim kurumlarının 15 adedinde sadece lisans, 12 adedinde hem lisans ve hem de ön lisans, 19 adedinde sadece ön lisans programlar var. (Lisans programı olan 27 adet, ön lisans programı olan 31 adet yükseköğretim organizasyonu var)
  • Türkiye ve KKTC’de havacılık ve uzay alanlarındaki toplam 46 yükseköğretim kurumumun %36,9'u (%78,7 öğrenci/yıl kontenjan) İstanbul'da konuşlu...

  • Hava araçlarının bakım, onarım ve yenileme (BOY) faaliyetlerinde tekniker ve ötesi makinist adayı yetiştirmek amaçlı,
    •  “Uçak Teknolojileri” alanında (2 yıllık) ön lisans seviyesinde 1244 öğrenci/yıl (2011 yılında 330 öğrenci/yıl),
    • “Uçak Gövde-Motor (Bakım)” alanında (4 yıllık) lisans seviyesinde 220 öğrenci/yıl kontenjan ayrılmış (2011 yılında 205 öğrenci/yıl),  
    • “Uçak Elektrik-Elektronik” ve bu yıl “Havacılık Elektrik ve Elektroniği” alanında (4 yıllık) lisans seviyesinde 170+30 öğrenci/yıl (2011 yılında 185 öğrenci/yıl), kontenjan ayrılmıştır. (Bir de İşKur işbirliği ile uygulanan yaygın öğretim programları var!!!)

  • Ve sonunda, açık öğretim uygulaması artık havacılık ve uzay alanlarındaki yükseköğretim programları için de var; hem de henüz bu alanda ikinci öğrenim uygulamaları tartışmalı ve sonuçları bilinmezken…Bu kapsamda,
    • Anadolu Üniversitesi'nde 2000 öğrenci/yıl kontenjanı ile "Havacılık İşletmeciliği" açık öğretim (4 yıllık) lisans,
    • İstanbul Üniversitesi’nde 2000 öğrenci/yıl kontenjanı ile “Havacılıkta Yer Hizmetleri Yönetimi” açık öğretim (2 yıllık) ön lisans,
    • Erzurum Atatürk Üniversitesinde 1500 öğrenci/yıl kontenjanı ile: “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” açık öğretim (2 yıllık) ön lisans, programları bu yılki kılavuzda; toplamda 5500 öğrenci kontenjanı da açık öğretim programlarından geliyor!

  • Son yıllarda –var olan klasik programları alt yapı yatırımı olmadan havacılığa en kolay dönüştürülebilir olması nedeni ile- son beş yıldır hızla nicelik (!) yönünden hızla gelişen bazı öğretim programları, devreye alınan açık öğretim kontenjanlarının da etkisi ile, değerlendirilebilir olmak bir yana takip edilebilir seviyenin bile ötesine geçmiş görünüyor; .
    • "Sivil Hava (Ulaştırma) / Havacılık İşletmeciliği" alan(lar)ında ön lisans seviyesinde 2792 öğrenci/yıl ve lisans seviyesinde 3076 öğrenci/yıl olmak üzere toplam 5868 öğrenci/yıl kontenjan seviyesine ulaşılmış durumda; bunun 3500 öğrenci/yıl’lık kısmı açık öğretim!
    • Benzer şekilde, "Havacılıkta Yer Hizmetleri Yönetimi" alanında da ön lisans seviyesinde 2370 öğrenci/yıl kontenjan ayrılmış; bunun 2000 öğrenci/yıl’lık kısmı açık öğretim!

Endişeliyim; ve daha söylenecek o kadar çok şey var ki!
...
Lütfen hatırlayalım; bilelim & dikkatli olalım...
Tercih yaparken…
... Aman dikkat; aman!
 Jun 28, 2015

NOT (1) : Bu konuda mesleki iletişim gruplarındaki bir değerlendirmemden:
İşte beni endişelendiren gelişmeler ve dinamiğin özeti!


NOT (2) : Bu yıl havacılık ve uzay ilişkili belirtilen Lisans (4 Yıllık) ve  Ön Lisans (2 Yıllık)  yükseköğretim programlarını değerlendirenlerin takip eden kaynakçadaki yayınları incelemeleri faydalı olabilir… 
Kaynakça Yayınlarım    :
ÖYSM Kaynakçası   : 

Ve 2 Temmuz 2015 günü okuduğum Prof. Dr. ERKUT'a ait “Üniversite tercihi önemli değil” değerlendirmesini de buraya eklemenin yararlı olacağınız düşündüm; okunmasını öneririm… Yükseköğretimde değerler dizisi (paradigma) hatta süreçler değişiyor; hem de çok güçlü!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder