Kasım ayı başında, İTÜ Vakfı'nın "Ulaştırma" teması ile hazırlanacak 71 sayılı dergisinde bir makale ile yer alma daveti aldım; Kasım 2015 ortasında hazırladığım "Ulaştırma Açısından Havacılık Endüstrisi Dünya ve Türkiye’deki Gelişmeler" başlıklı makalemi hazırlayarak kendileri ile paylaştım. İTÜ Vakfı Dergisinin 71’inci sayısının Ocak 2016 ayı içinde yayınlanması planlanmış…
Ardından, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Türkiye Sivil Havacılık Meclisi (TSHM) son toplantısını 23 Aralık 2015 günü gerçekleştirdik.
Tüm dinamikleri ile sivil havacılık sektöründeki gelişmeleri değerlendirerek önem arz eden konularda meclis görüşü oluşturduk; yakın bir zamanda bu görüşlerin ilgili kurum ve kuruluşların yöneticilerine duyurulmasını bekliyoruz.
TOBB TSHM toplantısını takip eden günlerde, ICAO’nun dünya hava taşımacılığı trafiğindeki büyümenin sürdüğü ve havayollarının kâr rekoru yaşadığı 2015 yılında akılda kalacak detayları yayınlandığı basın bültenini okudum.
Ve üç gün sonra, ödeme karşılığı uçan İLK yolcunun taşındığı uçuşun 102'inci yıldönümü olacağını dikkate alarak, son ayda elde ettiğim güncel verilerle dünya ve Türkiye hava taşımacılığını değerlendirdim; “Nereden... ...nereye? Hava Taşımacılığında Durum” başlıklı makalemde…
linki ile erişilebilir. İçeriğine yönelik görüş ve değerlendirmenizi paylaşırsanız memnun olur, yararlanırım.
NOT: Bir arkadaşım
sormuş: “Arap yarımadasındaki "Yolcu
koltuğu kapasitedeki" artışın %12,2 gibi yüksek olmasının nedeni nedir?”
Kendisi
ile paylaştığım cevaba burada da yer
vermek isterim:
“…
Yolcu koltuğu kapasitedeki artış kadar
artış olan diğer husular da var ve bu husular genelde biri diğerinin sebebi ve
sonucu olabiliyor..Bu bölgede hava taşımacılığı, tüm dinamikleri ile gelişiyor
ve sanılmasın ki geliştiren bu bölgenin insanı !?!??!
Bu konuyu bana sorduklarında genelde,
"Geçen 30 yılda, İstanbul
gibi bir merkezde yapamadıklarımız ve gerçek/orta Ortadoğu
şehirlerindeki emniyetsizlik/güvensizlik nedeni ile bu gelişmenin kaymağını
yiyen ve bu nedenle de Türkiye'nin bu alandaki en ciddi ve büyük rakibi kabul
edilmesi gereken Körfez (BAE - Qatar) ülkeleri şeyhleri bu gelişmenin
temelindeki yatırımları (veya bu yatırımcıların genelde İngiliz yönetici ve
danışmanları) da yapma inancı ve gücüne sahipler; inkar da etmemek lazım."
diye özet bir cevap verir, daha fazla
detay sorduklarında da
·Dünya ve
endüstriyel uzgörü sahibi devlet adamı ve yatımcılar (veya bunların genelde
İngiliz yönetici ve danışmanları)
·Yatırım gücü
·Destekleme -
koruma - geliştirme Gücü ve inancı ile yatırımı ve ilgili faaliyet işlevlerine
yönelik hukuki düzenlemeler
·Bölgedeki
oDünya ticareti,
oTurizm (doğal
olmasa da veya plastik olsa da),
oÖğretim ve
eğitim,
oSpor
etkinlikleri,
oSanat
etkinlikleri,
·Havacılık
şirketlerinin bölgede teknolojik yatırımlara girmesi,
·Hızla artan ve
yeniliştirme oranı yüksek hava aracı platformu sayısı (koltuk sayısı en yüksek
B747 ve A380 platformlarının en büyük müşterisi bu ülkelerdeki taşıyıcılar),
gibi temel nedenler sayarım. Hatta, o
sıralar ilgili olduğum hava aracı bakım, onarım ve yenileme alanında mütevazi
bir kesitt konuyla ilgili değerlendirmelerimi yayınlamıştım:
Özetle, başta Körfez ülkeleri olmak üzere OrtaDoğu,
·Ordadoğu en yüksek yıllık gelişim hızına sahip; bir önceki
sene de öyle idi ve analistler hava taşımacılığı tarfiğindeki artışın gelecek
20 yılda da düzenli ve ortalama %6,2 seviyesinde süreceğini düşünüyor.
·Boeing’s geçen Kasım 2915 içinde yayınladığı 20 yıllık
pazar analizine göre bu bölgede 20 yılda 3,180 adet yeni uçak hizmete girecek
ve hava aracı sayısındaki bu yüksek artışın talepte %70 artışa neden olacağı
öngörülüyor...
·Dünyadaki toplam 6,562 milyar RPK'nın da %14'üne sahip ve
bu değeri de gelişecek gibi.
Ve korkarım 2-3 yıla kalmaz bu gelişimde İran gibi bir dev
de etki yaparak verileri en az %2 seviyesinde artıracak bir etki yapar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder