Küresel havacılık, geride bıraktığımız 2011 yılında yeniden
gelişme eğilimine girmiş ve bu gelişme seviyesinin ilgili alt bileşenleri de
dahil gelecek on yılda da süreceği beklentisi yaygınlaşmıştır.
Dünya havacılığındaki gelişmelere paralel olarak, ülkemiz
havacılık sektöründe de önemli gelişmeler yaşanmakta, mal ve hizmet çeşitliliği
giderek artmaktadır.
Havacılığın kurumsal ve
bireysel tüketicisi, gereksinim duyduğu ürünü en uygun fiyatla ve zamanında
tercih ederken özgün, yenilikçi, kaliteli olanına da yakın ilgi göstererek sektörün
rekabet dinamiğini oluşturmaktadır. Yapısı ve işleyişi nedeni ile havacılığı
derinden etkileyen rekabet ortamı, doğru bilgiye dayalı, zamanında alınan
kararın önemini ve akılcılığı daha da ön plana çıkarmaktadır. Bu durum, üretim
süreçleri ile ilgili kaynaklarını en iyi yapılandıran ve bu kaynaklarda en
doğru yararlanan organizasyonlara avantaj sağlamaktadır.
İnsan kaynağı, her üretim sürecinde olduğu gibi
havacılık endüstrisi üretim süreçlerinin de en önemlisi ve stratejik etkisi en
yüksek olanıdır.
Hava aracı BOY (Bakım,
Onarım ve Yenileme - Maintenance, Repair and Overhaul / MRO) sahası, özellikle
emek yoğun uygulamalarının yaygınlığı nedeni ile havacılık endüstrisinde insan
kaynağından en fazla etkilenen bileşendir.
Endüstriyel analizler ve
üretici kuruluşların raporlarında, küresel sivil hava ulaştırma araçları
ilişkili (uçak, motor ve komponent) BOY pazarında;
- İş hacminin 2011 yılında 50 milyar olar seviyesine yaklaştığı; gelecek
on yılda 70 milyar dolara ulaşacağı,
- 2030 yılına
kadar, dünyada 650 bin yeni teknisyen ihtiyacı olacağı,
tahmin edilmektedir.
Bu analiz ve raporlarda
yer alan bir diğer önemli husus da pazarın büyümesine rağmen, özellikle
gelişmiş ülkelerin, bu değişim sırasında, sahip oldukları iş oranında ciddi
seviyede kayıplar yaşayacak olmalarıdır. Bu konuda;
- FAA (Federal
Aviation Administration) tarafından,
- 2008 yılında, denizaşırı ülkelerdeki hava
aracı BOY kuruluşlarına yetki verilmesinin, “güvenlik” mülahazalarına
bağlı olarak önce durdurulmuş,
- daha sonra da ABD Anayurt Güvenliği
Bakanlığı’na bağlı Ulaştırma Güvenlik İdaresi (TSA) tarafından
belirlenecek, "güvenlik değerlendirmesi" yöntemine uygun bir
süreçte, yeni başvuruların değerlendirileceği ve yetkilendirmelerin
yapılacağı duyurularak bu yönde yeni başvurular askıya alınmış,
- ve geçen zaman içinde bir gelişme
kaydedilememiştir.
- EASA (European Aviation Safety Agency) tarafından ise,
- Avrupa Birliği üyesi ülkelerin dışında
kalan ülkelerdeki BOY kuruluşlarına yönelik değerlendirmelerde yaşanan
güçlük ve belirsizlikler, 2010 yılından itibaren, artan bir yoğunlukta
hissedilmeye başlanmıştır.
Bu gelişmeler, iş kaybının azaltılması yönünde
yaşanan bir karşı mücadelenin FAA ve
EASA gibi otoritelerin çalışma ve değerlendirme süreçlerine kadar ulaştığını
haber vermektedir.
Bugün için bu pazarda
harcanan her üç dolardan biri, “İstanbul’a 4 uçuş saati mesafeli çember” içinde
kalan bölgemizde harcanmaktadır. Bu yüzden, hava aracı BOY pazarı
gelişimi ve ihtiyaç tahminleri ile beraber, bu konuda gizli veya açık olarak
yaşanan bölgesel iş kaybı önleme mücadeleleri, sektörde insan kaynağı ile
ilgili yetiştirme ve çalıştırma süreçlerinde yeni uygulamalara yönelime neden
olmalıdır.
Can EREL
Şubat 2012
Orjinal Metin: EREL, Can; “Türkiye’de Hava Aracı “Bakım, Onarım ve Yenileme” (BOY) Alanına Yönelik Örgün Öğretim Programlarının Değerlendirmes”, MSI Aylık Savunma Teknolojileri ve Strateji Dergisi Sayı 076, Şubat 2012.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder