Küresel Petrol Üretimi ve
Tüketimi
Enerji ihtiyacını hızla arttıran gelişmelerin yanı sıra yüzyıl başında
yaşanan kriz ve ardından başlayan ekonomik dalgalanma ile küresel etkiye sahip
bölgesel askeri operasyonlar, petrol fiyatları ile ilgili yaşanan sorunların
temel kaynaklarını oluşturmuştur. Son 10 yılda, kısıtlı kaynaklara rağmen
petrol tüketimi artmaya devam etmiştir. Çin Ekonomisi’ndeki büyümenin de önemli
etkisi ile 10 yıl içinde günlük tüketim 70 milyon varilden 90 milyon varile
yaklaşmıştır.
Temel enerji kaynağı olarak, petrol fiyatındaki hızlı tırmanış, alternatif
enerji kaynaklarına ve üretim metotlarına yönelik araştırmaları bir yarış
haline sokarak, tüm zamanların en üst seviyesine taşımıştır. Ham petrolün
fiyatı, bu yüzyılın başından günümüze kadar geçen 8 yılda yaklaşık yüzde 400
artarak 25 dolar/varil seviyesinden 125 dolar/varil seviyesine ulaşmıştır.
Bu durum, en fazla,
· Tüm dünya genelinde
ham petrol üretimi yüzde 10’u üretmesine rağmen bu miktarın 4 katını tüketen,
· Her gün 20 milyon
varil (3,18 milyar litre) petrol ürünü tüketen ve bu miktarın yarısını benzin
formunda günde 11,26 milyar km yol alan 200 milyon adetten fazla araçta
kullanılan,
· Stratejik ham petrol
rezervlerini 11 Eylül 2001 seviyesine göre yüzde 30 artırarak bugün 700 milyon
varile yükselten ve bir yıl içinde bu seviyeyi yüzde 3,5 daha artırmayı
hedefleyen,
· Her gün dünya çapında
tüketilen 5,1 milyon varil jet yakıtının yüzde 32’sini (1,63 milyon varil)
tüketmesine karşılık, ülke içinde 1,44 milyon varilin rafine edildiği ABD’yi
etkilemektedir.
Alternatif Yakıt Kaynakları
Arayışları
Tek organizasyon çatısı altında dünyadaki en büyük enerji kullanıcısı olan
ABD Savunma Bakanlığı, alternatif yakıt kaynaklarının araştırılması çalışmaları
yürüten kuruluşların başında yer almaktadır. Bu kapsamda yapılan çalışmaların
en önemlilerinden biri de; algleri (su yosunlarını) ticari olarak tutarlı bir
enerji kaynağı haline getirmeyi esas alan araştırma programlarıdır.
Bazı alg türleri, yüzde 50’si yakıt haline çevrilebilecek oranda yağa
sahiptir. Ancak bu yağdan yakıta çevrim, alg türleri için henüz laboratuvar
seviyesinde yapılabildiği için oldukça pahalı bir yöntemdir. Üretim maliyeti
düşürülebilir ise, klasik ekinlere nazaran çeşitli avantajlara sahip algler
devreye sokulabilir. Daha küçük hacimde daha hızlı büyüme, aynı alanda üretilen
mısıra göre 750 kat daha fazla yağ elde edilebilmesi, bir alg çiftliğinin hemen
her yerde kurulabilir olması, tarlanın gıda üretiminden enerji üretimine
dönüştürülmesinin gerekmemesi ve deniz suyunun kullanılabil olması bu
avantajlar arasında sayılabilir. Algler ayrıca kanalizasyon ve endüstrinin
taşıdığı/yarattığı çevre kirliliğini de ortadan kaldırır.
Hükümet yanında petrol devi şirketler ve risk sermayesi şirketleri
tarafından desteklenen araştırmalarda doğru bir alg türünün yeteri kadar
büyütülme şekli ve yapısının en verimli şekilde ortaya çıkarılması yöntemlerini
bulunmaya çalışılmaktadır. Aslında ABD hükümeti algleri esas alan araştırma
programını geçen yüzyıl sonunda beklemeye almış idi. Ancak teknolojinin
gelişmesi ve petrol fiyatlarındaki artış nedeni ile bu yönde çalışmalar son
birkaç yılda yeniden başlamış ve ivme kazanmıştır. Bu kapsamda;
· Daha iyi alg soylarının
araştırılması konusunda ABD Enerji Bakanlığı ülkenin ikinci büyük petrol
şirketi Chevron Corp. ile geçen yıldan itibaren işbirliği yapmaya başlamıştır.
· ABD Savunma
Bakanlığı’nın İleri Araştırma Projeleri Ajansı (Defense Advanced Research
Projects Agency / DARPA) tarafından, algleri de kapsayan, ekinlerden jet yakıtı
üretimi konusundaki araştırmalar, Honeywell’in UOP LCC şirketi, General
Electric Inc. ve North Dakota Üniversitesi ile beraber başlatılmıştır.
Global ticari ve askeri operasyonların temeli kabul edilen havacılık
sektörü de yakıt kaynaklarının azalması ve fiyatlarındaki tırmanıştan etkilenen
en stratejik sektördür.
ABD'de üretilen jet yakıtının yüzde 15’e yaklaşan kısmını askeri görevlerde
kullanan ABD Savunma Bakanlığı’nın direktifiyle DARPA;
· Alternatif yakıtların
araştırılması,
· Savunma alanında “tek
yakıt” girişimi,
· Toptan jet yakıtı
harcamalarında 2003-2005 yılları arasındaki yüzde 165 artış nedeni ile askeri
havacılık faaliyetlerinde de biyolojik esaslı alternatif yakıtların araştırılması
çalışmalarını hızlandırmıştır.
Askeri havacılıkta kullanılacak alternatif biyoyakıt geliştirilmesi
çalışmalarını koordine eden DARPA, biyodizel’in kimyasal olarak jet yakıtına
alternatif olmaması ve üretim sonrası JP-8’e dönüşümündeki yetersizlik ve
yüksek maliyetlerle dünyada talep artışı ve ucuz petrol teminindeki azalmayı
dikkate alarak, havacılıkla ilgili biyoyakıtlar konusunda temel amacını;
· Yağ zengini içerikli
ekin kullanılarak;
o
MIL-DTL-83133E şartnamesi gereksinimlerini (Bölüm
3.1 hariç) karşılayan,
o
Gerekli enerji yoğunluğu ve soğuk-akış
karakteristiklerini sağlayabilecek,
o
Dönüşüm verimliliğini yüzde 60 gerçekleyen ve bu
seviyeyi artırabilecek (yüzde 90) yolu açıklayabilecek,
JP-8’in yerine geçecek daha ucuz bir yakıt elde
ederek, en az 100 litreyi nitelik testleri için teslim etmek,
· Ucuzluk savını
destekleyecek üretim maliyet modelini sağlamak,
· Süreç içinde (kimya,
malzeme mühendisliği, biyoteknoloji, tepki grubu sistem mühendisliği gibi)
çoklu disiplin yaklaşımı kullanmak,
· Gen mühendisliği veya
ekinin ıslahı uygulamalarını bu programın dışında bırakmak şeklinde
belirlemiştir.
Bugün sadece ABD Hava Kuvvetleri’nin yılda 60 milyon varil jet yakıtı
kullandığını dikkate alan DARPA uzmanları, bu yakıtın ucuzluk beklentisini kısa
vadede 1,32 dolar/litre olarak açıklamasına rağmen bu seviyenin 0,8 dolar/litre
seviyesinde gerçekleşebileceğine inandığını belirtmektedir.
Mevcut durumda;
· Hammaddeden sentetik
gaz elde etmede kullanılan gazlaştırma işlemi (gasification),
· Gazı sıvı yakıt
haline dönüştürmekte kullanılan sıvılaştırma işlemi (hydroprocessing),
teknolojilerinin bütünleşik olarak kullanılması amaçlanan çalışmalarda elde
edilecek ürünün, düşük seviyede sülfür ve aromatik hidrokarbonlara sahip olması
ve bu nedenle daha az çevre kirleten gazlar yayması hedeflenmektedir. Ancak
azalan aromatiklere paralel olarak azalacak yakıtın yağlama etkisini yeniden
sağlayabilmek için bazı katkılar gereklidir.
Devam eden alternatif yakıt araştırmalarında askeri havacılık esas
alınmasına rağmen, olumlu sonuçtan maliyet yükselmesi sorununu daha dramatik
yaşayan sivil havacılık da yararlanacaktır.
Sivil Havacılık’ta Durum
ABD’de varil başına ham petrol ile jet yakıtı arasında kalan ve yakın
tarihe kadar 5 dolar seviyesinde dolaşan fark, 2005 yılından itibaren hızla
yükselerek bugün 30 doların da üzerine çıkmıştır.
Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği’nin (IATA) 2008 Mayıs ayı verilerine
göre jet yakıtının 146,8 dolar/varil fiyatı bir ay öncesine göre yüzde 12,2 ve
bir yıl öncesine göre yüzde 72,2 artmıştır. Ham petrolde her 1 dolarlık
artışın, havayolu maliyetlerine 1,6 milyar dolarlık artış olarak yansıdığı
hesaplanmaktadır.
Jet yakıtındaki fiyat değişimlerine göre 2008 yılı ortalama fiyatı 124,5
dolar/varil olarak belirlenmiş olması nedeni ile mevcut hali ile yıllık yakıt
harcamalarında 63 milyar dolarlık ek yük yaratılmıştır.
IATA, 2007’de 485 milyar dolarlık ciro ile 5,6 milyar dolar kar eden ticari
havacılığın, artan maliyetler nedeniyle 2008 yılında ancak 4,5 milyar dolar
seviyesinde bir kara ulaşabileceğini beklemektedir.
ABD Havayollarında Önlemler
ve Son Durum
Havayolu ve hava kargo şirketleri, 2007 yılında yakıta sadece ABD'de 41,2
miyar dolar harcamıştır. Bu harcama seviyesinin 2008 yılında, havayollarında
244.000 kişilik istihdam veya 261 adet dar gövdeli jet uçağına karşılık gelen
yüzde 44 artışla yeni bir rekor kırması beklenmektedir.
Geçen 8 sene içinde yakıtın bilet ücreti içinde sahip olduğu pay yüzde
15’lerden, hızla yükselerek yüzde 40’lara yaklaşmıştır. Koltuk-mil (CASM -
Available Seat Mile) başına yakıt değeri, işgücü ücretleri seviyesine 2005
yılında yetişmiştir; 2008 yılında ise bu
seviyenin de üzerine çıkmıştır.
George Washington Üniversitesi Havacılık Enstitüsü eski direktörü ve
havayolu sektör danışmanı Darryl Jenkins, ABD’de yüksek yakıt maliyetleri ile
baş edebilmek için uzun dönemde geçerli bir ticari plana sahip olan havayolu
şirketinin mevcut olmadığını ve bugünkü ücret yapısıyla iç hat uçuşlarının
yüzde 90'ında kârlılık kalmadığını belirtmektedir.
Alternatif yakıt araştırmaları, yakıt tüketimi düşük seviyede olan
motorların geliştirilmesi ve filolarda bu tip motorların kullanımına yönelmenin
yanı sıra çeşitli tasarruf önlemleri de gündemdedir.
Ağırlık ve Sürüklenme
Azaltılması Esaslı Tasarruf Önlemleri:
· Kabin içi depolanan
su miktarı, çöp sıkıştırıcısı, fırınlar ve mutfak teçhizatı, koltuk arkası
telefonlarda azaltma,
Örnek Sonuçlar:
o
Mutfak teçhizatı ve telefon azaltılması ile yılda
birim uçak ağırlığı başına 65 litrenin üzerinde yakıt tasarrufu,
o
MD-80’ler ve B737-400’lerde koltuk arkası
telefonların kaldırılması ile uçak başına 90 kg’lık bir azalma ile yılda 13.000
litrelik yakıt tasarrufu,
o
Yiyecek-içecek miktarı ve yemek servis aracında
azaltma ile yılda 10.000 dolarlık tasarruf.
· Astar ve boya
sökülmesi,
Örnek Sonuçlar:
o
B767 uçaklarından uçak başına 165 kg’lık tasarruf.
· Koltuk sayılarında
azaltma,
Örnek Sonuçlar:
o
A320 uçağında çıkarılan koltuk başına 68 kg azalma.
· Hafif malzemeden
yapılan koltuk ve kabin içi araçlar,
Örnek Sonuçlar:
o
B737-700 karbon fiber koltukları ile sıra başına 9 kg ağırlık azaltma ile uçak
başına yılda 2000 dolar tasarruf,
o
Servis araçlarının 9,5 kg daha hafif yapılması
ile yıllık yakıt maliyetlerinde 500.000 dolar tasarruf.
· Sert kabin ayırıcısı
yerine perde kullanımı,
· Uzun yer
tehirleri/bekleyişlerinde tuvaletlerinin boşaltılması,
· Kâğıtsız kokpit,
· Performans artıran
bakım uygulamaları,
Örnek Sonuçlar:
o
EcoPower motor yıkama sıvısının 31 adet B767
Pratt&Whitney motorunda kullanılması ile yılda 1 milyon dolarlık yakıt tasarrufu.
· Kıvrık kanat ucu
(winglet) uygulaması,
Örnek Sonuçlar:
o
B737-400 uçuşunda yüzde 3-4 yakıt tasarrufu.
İşletme Uygulamaları ile Alınan Tasarruf Önlemleri:
· Uçuş (iç ve dış)
hatlarında kapasite-uçuş frekansı optimizasyonu,
· Hava kirlenmesini
azaltmak, trafik tıkanıklıklarına uyum sağlamak ve iniş aralığı beklerken ilave
yakıt harcanmasını engellemek için hızın, uçuş rotasının ve yüksekliğin uçuş
sırasında optimize edilmesi,
· Yurt içi rotaların da
(can yeleği ilavesi gibi) gerekli önlemeler alınarak daha verimli motor çalışma
rejimi sağlanacak deniz üzeri uçuşlara çevrilmesi,
· Kargo yükü
dağılımının yeniden düzenlenmesi,
· Doğrudan uçuşları
artıran uçuş planlama sistemi kullanması,
· Uçakları yerde iken
hareket ettiren ve konumlandıran uçak çekicilerin kullanılması,
· Ortamın uygunluğuna
göre yerde hareketin tek motor çalıştırarak yapılması,
Örnek Sonuçlar:
o
Uçak başına yılda yaklaşık 18.000 dolar tasarruf.
· Uçak yerde iken
elektrik ve havalandırma ihtiyacının (uçak üzerindeki uçak çalıştırıcısından
beslemek yerine) yer takat ve/veya yer destek ünitelerinden karşılanması,
· Havada daha düzgün
bekleyişi sağlamak ve beklemeyi azaltmak için pilotlara koordineli hız ayarları
sağlayabilecek karar destek sistemi kullanımı,
· Gelişen teknoloji ile
daha iyi rüzgâr tahmini ve GPS ile daha hassas bir seyir yapılabildiği için
FAA’nın da kabulü ve onayı ile uluslararası uçuşlarda fazla yakıt seviyesinin
azaltılması,
· Yoğun havaalanlarının
yer trafiğini etkinleştirici EAT (End-Around Taxiway) uygulaması,
Hava Trafik Kontrolü (ATC) Uygulamaları ile Alınan Tasarruf Önlemleri:
· FAA’nın DRVSM
(Domestic Reduced Vertical Separation Minima) uygulaması,
Beklenen Sonuçlar:
o
Gelecek sekiz yılda 5 milyar dolarlık tasarruf.
· RNAV (Area
Navigation) uygulaması,
Beklenen Sonuçlar:
o
Atlanta ve Dallas/Fort Worth havaalanında yıllık
onlarca milyon dolarlık tasarruf.
· Yeni ATOP (Advanced
Technologies & Oceanic Procedures) uygulaması,
Beklenen Sonuçlar:
o
Okyanus üzerinde uygulanan yeni hava trafik
kontrol sistemi okyanus üstü uçuşlarda yılda 8 milyon dolarlık (3 milyon lt) yakıt tasarrufu.
· URET (User Request
Evaluation Tool) uygulaması,
Alınan Sonuçlar:
o
İşletme maliyetlerinde 2005 yılında 25 milyon uçak
mili ve 175 milyon dolarlık tasarruf.
Bu tasarruf önlemlerine ek olarak, nispeten daha kısa sürede sonuç alınmasını
sağlayacak dolaylı önlemlerin alındığı da ABD Hava Nakliyecileri Birliği Başkan
Yardımcısı John Heimlich tarafından duyurulmuştur.
Alternatif yakıtlara yönelik araştırma ve geliştirme çalışmaları hız
kazanmasına ve alınan önlemlere rağmen, yakıt girdisindeki önemli yükseliş
nedeni ile ABD havayolları kriz yaşamaya başlamıştır:
· Son 4 ayda birleşik
10,5 milyar dolar zarar açıklayan Delta ve Northwest Havayolları 1 milyar
dolarlık tasarruf beklentisi ile birleşeceklerini 2008 Nisan ayı içinde
duyurmuştur. Yılsonuna kadar onaylanacak bu birleşmeyi benzer şirket/operasyon
birleşmelerinin izlemesi beklenmektedir.
· Son 6 ay içinde
ABD'de;
o
MAXJet Havayolları (25 Aralık 2007 itibarı ile),
o
Big Sky Havayolları (7 Ocak 2008 itibarı ile),
o
Aloha Havayolları
(31 Mart 2008 itibarı ile),
o
ATA Havayolları (2 Nisan 2008 itibarı ile),
o
Sky Bus Havayolları (5 Nisan 2008 itibarı ile),
o
Eos Havayolları (27 Nisan 2008 itibarı ile),
o
Champion Havayolları (31 Mayıs 2008 itibarı ile),
o
Air Midwest (30 Haziran itibarı ile)
iflas etmiş ve Frontier Havayolları (11 Nisan 2008
itibarı ile) iflastan korunma talebinde bulunmuştur.
· Ayrıca, Ocak-Nisan
2008 döneminde;
o
Delta 6,4 milyar dolar,
o
Northwest Airlines 4,1 milyar dolar,
o
United Airlines 537 milyon dolar,
o
American Airlines 328 milyon dolar,
o
US Airways 236 milyon dolar,
o
Continental Airlines 80 milyon dolar,
o
JetBlue Airways 8 milyon dolar,
zarar açıklamışlardır.
Maliyet Artışının Türkiye
Yansımalarına Önlemler
Dünya havacılık sektörünün merkezi kabul edilen ABD’de yaşanan gelişmeler ışığında
belirtilen önlemlere ilave olarak Türkiye’de;
· Mevcut konjonktür ve
kriz şartlarına uygun havayolu yönetim ve organizasyon yapısının sağlanması,
o
Her şeye rağmen büyüme iddiası yerine, sürekliliği
sağlayacak yönetim modeli ve uygulamaların ağırlık kazanması,
o
Uluslararası rekabete dayanıklı ve fayda sağlayan
birliktelikler/birleşmeler,
o
Uluslararası işletimde küresel birliktelik yapının
ve sürekliliğin korunması,
o
Farklı kural ve maliyetlerin etkili olduğu
uluslararası ve ülke işletmelerin farklılaştırılması,
o
Denetim etkinliğinin artırılması,
o
İşletmeler içinde yer alan doğrudan ve dolaylı
uçuş organizasyon yapılarının farklılaştırılması ve ücretlendirmeye
yansıtılması,
o
Yurt içi uçuşlarda sürekli son noktaya uçmak
yerine farklı ulaştırma araçları karmalarını kullanma,
§ Uçak-Helikopter,
§ Uçak-Tren,
§ Uçak-Deniz otobüsü,
§ Uçak-Otobüs,
· Maliyetlere uygun
bilet ücretlendirme yapısı,
o
Faydalı yük artışına olanak veren uygulamalara
ağırlık verilmesi,
o
Uçuşa yönelik dolaylı gerekliliklerin payının
ilgiliye doğrudan yansıtılması,
o
Bireysel ve kurumsal ürünlerin farklılaştırılarak
kurumsal kombine ürünlerin uygulamaya alınması,
o
Bireysel ve kurumsal ücretlendirmenin
farklılaştırılarak, maliyetin havacılık dışında kalan sektörlerle de
paylaşımına daha fazla olanak sağlanması,
· Uçuş ve yer
filolarında iyileştirme,
o
Uçuş ve yer platformlarında işletim maliyeti düşük
filo yapısına yönelme,
§ Düşük yakıt
sarfiyatlı,
§ Uygulanan limitler
nedeni ile oluşan maliyetleri azaltacak düşük çevre kirliliği ve gürültü
seviyesine sahip,
§ Gelişmiş malzeme ve
bakım kolaylıkları nedeni ile dolaylı maliyeti de düşük platformlar tedariki,
o
Platformda yeni temin ve modernizasyon
seçeneklerinin maliyeti optimize eden birleşiminin uygulanması,
o
Yeni temin edilecek platformlarda amaca/rotaya en
uygun birleşimin öngörülmesi,
§ Kısa uçuşlarda
turboprop uçaklara yönelim,
§ Bölgesel jetlerin
envantere alınması,
· Sektörü düzenleyen
kamusal yapılarda gelişim,
o
Sektör düzenleyici yapıların özerkliğinin
artırılması,
o
Uygun personel politikaları ile süreklilik ve
kurumsal hafızanın geliştirilmesi,
o
Teknolojik alt yapının optimizasyon uygulamalarına
olanak tanıyacak şekilde geliştirilmesi,
o
İstatistikî verinin artırılması,
o
Şeffaflığın geliştirilmesi,
· Havayollarında
rekabet kabiliyetinin geliştirilmesi,
o
Rekabet seviyesinde durumsallık etkisinin
artırılması,
o
Rakiplere eşit şartların sağlanması,
o
Rekabetin izlenebilmesi,
o
Tüketici haklarının sürekliliği ve korunumu,
o
Hava taşımacılığını bütünleyen sektörlerde
faaliyetlerine yönelim,
yönünde gelişmelerin daha sık ve belirgin yaşanması beklenilmektedir.
Maliyet düşürme ve alternatif yaratma yönünden alınan önlemlerin,
· Belirtilen teknik ve
operasyonel önlemlerin, özellikle yakıt tüketimi yüksek motorlara sahip filo
yapısı ve düşük kar marjlarına sahip işletmelerden başlayarak yayılması,
· Belirlenmesi ile
uygulanmasının ciddiyeti ve tutarlılığı,
· Faaliyet
optimizasyonlarının ticari ve teknik akılcılığı,
oranında etkili olacağı ve marjları nispeten düşük de olsa havayollarındaki
kârlılığın sürdürülebileceği değerlendirilmektedir.
Jet yakıtının hızla artan maliyetine küresel ekonomide yaşanan durgunluk da
ilave edilirse, zamanında ve doğru önlem alınmaması halinde bu sürecin etkileri
havacılık dışı sektörlere yayılması kaçınılmaz görünmektedir. Bu dönemin
olumsuz etkilerini en aza indirebilmek amacıyla; hükümet, havacılık endüstrisi
kurum ve kuruluşları, ilgili meslek odaları ve sendikaların katılımı ile
oluşturulacak bir olağan üstü hal koordinasyon merkezinin kurulması ihtiyacı
her geçen gün kendini daha da ağır hissettirmektedir.
Alternatif jet yakıtından başlayarak, radikal dinamikleri de kapsayan
önlemler, günün öncelikli ihtiyacı olan tasarrufu ve işletme sürekliliğini
sağlayacaktır. Ancak tüm bu gayretlerin güncel tasarruf başarımının ötesinde,
CO2 ve NOX emisyonlarının düşürülerek çevre kirliliği ve
küresel ısınmanın engellenmesi gibi çok daha önemli ve yıllardır IATA’nın
stratejik hedefleri arasında bulunan etkileri de olacaktır.
Can EREL
Mayıs 2008
Kaynakça:
- http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/hist/rwtcM.htm
- http://www.fe.doe.gov/programs/reserves/index.html
- http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/pet_cons_top.asp
- http://biorefining.cfans.umn.edu/main.php?op=displaynews&news_id=35
- http://www.ainonline.com
- http://www.defenseindustrydaily.com/
- http://www.darpa.mil
- http://www.iata.org
- http://www.iata.org
- http://www.airlines.org/economics/finance/Cost+Index.htm
- http://www.washingtonpost.com
- http://www.airlines.org
- http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=89661658
- http://www.airlines.org/economics/specialtopics/USAirlineBankruptcies.htm
Orjinal Metin: EREL, Can; “Petrol Fiyatlarındaki Tırmanış!.. Durum, Etkileri ve Önlemler”, MSI Aylık Savunma Teknolojileri ve Strateji Dergisi Sayı 032, Haziran 2008.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder