Günümüzde, geleneksel ekonomiler hızla yenileşime dayalı ekonomiye
dönüştürülmektedir. Bu dönüşümdeki başarıların sürdürülebilir ekonomik büyüme
performanslarını belirleyeceği dikkate alınarak böyle bir yapıya ulaşabilmek
için;
- Nitelikli
işgücüne,
- Yeni iş
olanaklarına,
- Farklı iş
yapma şekillerine,
- Değişime
hızla cevap verebilecek elsatikiyete sahip şirketlere,
- Belirtilen
kaynak ve olanaklara sahip şirketler arasında anlamlı ve bütünleşik amaç
taşıyan işbirliklerine,
ihtiyaç vardır.
Yenileşim (Inovasyon)
Amerika Birleşik Devletleri’nden yıllar sonra Avrupa’da etkili olan ve son
yıllarda önem kazanan Avrupa Birliği programlarına paralel olarak Türkiye’de
görülmeye başlayan yenileşim, her geçen gün daha da fazla hissedilmektedir.
Yenileşim;
- Yeni veya
önemli ölçüde değiştirilmiş ürün (mal ya da hizmet) veya sürecin,
- Yeni bir
pazarlama yönteminin,
- İş uygulamalarında,
işyeri organizasyonunda veya dış ilişkilerde yeni bir örgütsel yöntemin,
uygulanmasıdır.
Kümelenme
Aynı iş kolunda ve bölgede aynı değer zincirinde faaliyet gösteren,
birbiriyle işbirliği içinde bulunurken aynı zamanda birbirine rakip olan ve
aralarında ticari ilişki bulunan işletmelerin ve onları destekleyici kurumların
bir araya geldikleri örgütlenme modelidir. Bu yapısı ile kümelenmeler bir
taraftan bir süreç ve aynı zamanda bir sonuç olan yenileşimden etkilenirken bir
taraftan da yenileşimin gelişmesine sebep olmaktadır.
Yeniliğin ticarileşmesini kolaylaştıran, verimliliği ve istihdamı artıran,
işbirliği yaparken rekabet olanağı sağlayan kümelenme modeli, yenileşimden
yararlanması ve yenileşimi özendirmesi nedeni ile güncel gelişmelere paralel
olarak daha da duyulur ve sistematize edilerek uygulanır bir hale gelmiştir.
Kümelenme yapısı içinde yer alan destekleyici kurumlar; kamu kuruluşları,
üniversiteler, araştırma kuruluşları, mesleki dernekler, bankalar, sigorta
şirketleri, teknoloji merkezleri ve lojistik firmalarını kapsamaktadır.
Gerekli yapı ve kuralları ile işleyen kümelenmelerin,
- Yeni iş
imkânlarını belirginleştirmesi;
- Rekabet
gücü yüksek yeni şirketlerin (özellikle Küçük ve Orta Boy İşletmeler,
KOBİ) kurulması,
- Yeni
ürünlerin ortaya çıkmasını kolaylaştırması,
- Destekleyici
kurum ve mekanizmalara, tedarikçilere ve müşterilere daha rahat
ulaşılmasını sağlaması,
sonucu esenekliği yüksek ticari faaliyetleri artırdığı belirlenmiştir.
Türkiye’de Kümelenme
Faaliyetleri
Kümelenme, üyeleri arasında karşılıklı güvenin oluşmasını ve küme
bilincinin gelişmesini sağlayarak Türkiye'de yeterince güçlü olmayan ortak
çalışma kültürünü geliştirici mekanizmalara sahiptir. Ayrıca, Türkiye’nin KOBİ
ağırlıklı sanayi yapısına karşılık KOBİ'lerin ihracatta sahip olduğu düşük pay
dikkate alındığında rekabet gücü ile artan ihracat kabiliyeti oluşabilecektir.
Böylece, kümelenmede yer alan kuruluşlar kaliteyi, geliri ve kârı artıracak
şekilde birlikte çalışırken rekabet edebilme kültürünü de geliştirebilecek,
kendi başlarına ulaşabilecekleri sınırların çok ötesine geçerek uluslararası
pazarlarda fark yaratarak daha etkili rekabet edebilecek yapılara
kavuşacaklardır.
Dış Ticaret Müsteşarlığı tarafından, “Avrupa Birliği Katılımı Öncesi Mali
Yardımları” kaynaklı, üç aşamalı ve 36 milyon Avro bütçeli “Çok Yıllık Küme
Geliştirme Programı” hazırlanmıştır. Bu program ile Türkiye’de rekabet gücü
taşıyan sektörlerin kümelenme yaklaşımı ve sürdürülebilir ihracat artışını
sağlayacak rekabetçi yapıda geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu programın
birinci aşaması, "Türkiye’de Kümelenme Politikasının Geliştirilmesi
Projesi" adını taşımaktadır. Bu proje, altı milyon avro bütçe ile 26 Mart
2007 tarihinde başlamış; Türkiye’nin küme haritası çıkarılması, “Ulusal
Kümelenme Politikası” oluşturulması, üç yıllık süreçte yirmi adet kümenin yol
haritaları hazırlanarak bu kümeler içinde öncelikli olduğu belirlenen on
adedinin hayata geçirilmesi hedeflenmiştir. Mevcut durumda;
- Elektrikli
ve Elektronik Ev Aletleri (Manisa),
- Ev Tekstili
(Denizli),
- İşlenmiş
Gıda (Mersin),
- Makine
sanayi (Ankara)
- Organik
Tarım (İzmir),
- Otomotiv
(Marmara Bölgesi illeri),
- Otomotiv
ve Yedek Parça (Konya),
- Seramik
(Bilecik, Eskişehir, Kütahya)
- Yatçılık
ve Turizm (Muğla),
·
Yazılım (Ankara),
sektörleri ve bölgeleri öncelikli olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda, bir
sonraki aşamada, “Kümelenme Strateji Belgesi” ve “Ulusal Küme Haritası ve Küme
Raporu” konularındaki çalışmaların tamamlanacaktır.
Türk Havacılık Endüstrisi
Yönünden Durum
Havacılık endüstrisinde kullanılan kaynakların kıtlığı ve kaynaklara
erişebilme zorluğu, yatırım maliyetleri, uzmanlık seviyeleri, küresel
düzenlemelerin yerel faaliyetleri bile etkileyebilme gücü dikkate alındığında
havacılık kümelenmelerine özel ve önemli bir anlam yüklemektedir. Bu anlama
uygun olarak havacılık kümelenmesi oluşumları bazı bölgelerde başlamıştır.
Bu kapsamda, Eskişehir ve İzmir’de bu amaçla gerçekleştirilen faaliyetler
dikkat çekmektedir.
Eskişehir Havacılık ve Savunma Kümelenmesi
Eskişehir,
Cumhuriyet’in kurulmasından itibaren, havacılık ve savunma sanayinin oluştuğu
ve geliştiği bir bölge olma
konumunu geliştirerek sürdürmektedir.
Eskişehir Sanayi
Odası’nın 2005 yılından beri devam eden “Eskişehir Sanayi Strateji
Toplantıları” ve 2008 yılında başlayan “Eskişehir Sanayi İnovasyon Stratejileri
için Kapasite Oluşturma Projesi - ESİNKAP”
toplantılarında rekabet üstünlüğüne sahip olduğu belirlenen havacılık ve
savunma sanayi ile ilgili özel bir sanayi endüstri bölgesi kurulmasına karar
verilmiştir.
Eskişehir’in;
·
İl sanayi ve halkının
havacılık sanayiine 85 yıllık yakınlığı,
·
Özel (ulusal ve uluslar
arası) sektörün 1986’da başlayan havacılık yatırımları,
·
Ana sanayi - yan
sanayii ilişkileri çerçevesinde kalite ve standartlara uygun üretim tecrübesi,
iletişim kabiliyeti, teknolojik yatkınlık,
·
Anadolu Üniversitesi,
Osmangazi Üniversitesi ve meslek liselerinde 20 yıldır süregelen eğitim
faaliyetlerinin mevcudiyeti,
·
İlgili meslek
kuruluşlarının ulusal platforma yönelik faaliyetleri,
sonucu,
Eskişehir Sanayi Odası öncülüğünde, sektörün gelişmesine yönelik hareketi
sahiplenilmiş ve bu sahada kümelenme hareketi başlatılmıştır.
İzmir Havacılık ve Uzay Kümelenmesi (İHUK)
Ege Serbest
Bölgesi ve İşleticisi A.Ş. (ESBAŞ) ve Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı (EGEV)
öncülüğünde 2007 yılında başlayan İzmir Havacılık ve Uzay Kümelenmesi
girişiminin temel amacı İzmir’i havacılık sektörünün küresel tedarikçisi
yapacak şekilde havacılık endüstrisinin dünya çapındaki kuruluşlarının ulusal
kuruluşlarla işbiriliği yapabilecekleri bir platformun oluşturulması şeklinde
belirlenmiştir.
Halen havacılık
endüstrisinin devleri olan imalatçı kuruluşlara tedarik yapan firmaların ESBAŞ
içindeki sayısı ve İzmir Limanı'nın özelleştirilerek işletmesinin, lojistik
sektörde bir dünya devi olan, Hutchison şirketine verilmesi İHUK projesinde
etkili olmuştur.
Savunma Sanayi
Müsteşarlığı’nın (SSM) da desteklediği bu kümelenme projesini; ESBAŞ, EGEV, Ege
Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir Ekonomi Üniversitesi, İzmir
Yüksek Teknoloji Enstitüsü ve Yaşar Üniversitesi ile Ege Bölgesi Sanayi Odası
(EBSO) ve SSM temsilcilerinden oluşacak yürütme kurulu takip etmektedir.
İHUK yapısı ile
öncelikle;
·
İşgörenlerin havacılık
endüstrisi kuruluşlarının istediği sertifikalara kavuşmasını sağlayacak eğitim
programlarına öncelik verilmesi,
·
Bölge üniversitelerinde
havacılık bölümü kurulması,
·
Bölge KOBİ'lerine yeni
iş alanlarının açılması,
·
Bölge firmaları ve
uluslararası üreticiler arasında bilgi ağı oluşturulması,
·
Firmaların birbirleri
arası iletişimini atırılması,
·
Bilgi ve teknoloji
kullanımının özendirilmesi,
·
Havacılık endüstrisinde
yer alan dev üreticilerin olası yatırımlarının Ege Serbest Bölgesi'ne yönlendirilmesi
ve tedariklerinin bu bölgede biraraya gelen firmalardan da karşılanması,
hedeflenmiştir.
1nci İzmir Küresel Havacılık ve Uzay Konferansı
İHUK
Projesi'nin ilk faaliyeti “1nci İzmir Küresel Havacılık ve Uzay Konferansı”
olarak planlanmıştır. Bu konferans ile
havacılık ve uzay alanında yer alan dünya devi şirketlerinin yatırım yapması
amaçlanmaktadır. Her yıl düzenli olarak yapılması planlanan konferans ESBAŞ
Teknoloji Merkezi Konferans Salonu'nda 13-14 Kasım 2008 tarihleri arasında
yapılacaktır. Bu konferansta kümelenme,
Ar-Ge, inovasyon, eğitim, ürün, tedarik zinciri ve ofset konuları ele
alınacaktır.
Öneriler
Havacılık endüstrisinin gelişimi ve Türkiye’deki mevcut durumu dikkate
alınarak havacılık kümelenmesinin teknoloji yoğun bir yapıyı beraberinde
getirmesi nedeni ile;
- Yapısı,
konumu, önceliği gibi temel belirlemelerin kamusal yetkiye sahip
düzenleyici bir kurum tarafından belirlenmesi,
- Yer seçimi
sürecinde ve kuruluş faaliyetlerinin yapılandırılmasında öncelik arzeden
konulara özen gösterilmesi,
- Birlikte
çalışırken rekabet edebilme kültürü oluşturulurken öncelikle hali hazırda
mevcut donanım ve tecrübenin yoğunlaştığı (yapısal parça imalatı, güç
grubu parçaları imalatı, kompozit yapı ve eleman imalatı, elektrik donanım
imalatı, sistemler bazında BOY (bakım, onarım ve yenileme) hizmetleri
gibi) bölgelerden başlayarak oluşturulması,
- Yeni
işletmelerde üretici/yetkili küresel oyuncuların ortaklığı ile
oluşturulabilmesine öncelik verilmesi,
- Türkiye’de
filo yapıları ve güç grupları ile ilgili verilecek önemli tedarik
kararlarının yaratacağı avantajın konumlandırma ve faaliyet yapısının
oluşturulmasında bir avantaj olarak kullanılması,
- Yeni
işletmelerde ve iş tanımlarında askeri ve ticari havacılık pazarına
yönelik faaliyetlerin kullanılacak müşterek bilgi, tecrübe ve kaynaklar
açısında teknoloji ailesi yaklşımı ile ele alınması,
uygun olacaktır.
Ayrıca, başarılı olan kümelerinin ortak özellikleri dikkate alınarak;
- Dışa
yönelik ekonomik faaliyetler (ihracat) ve rekabetçiliğin önceliği,
- Bölgesel
üst düzeyli uzmanlaşma varlığı hedeflenmesi,
- Değişik
faaliyet alanlarındaki kuruluşların tamamlayıcı işbirlikleri,
- Hedeflenen
coğrafik yapı, pazar cinsi ve segmentleri ile teknoloji ailesi yaklaşımı
ile yeterli büyüklükler ve gelişme hızlarının öngörülmesi,
- Küme
şirketlerinin kendi aralarında, diğer kurum ve destek kuruluşları ile
güçlü resmi ve gayriresmi ilişkileri oluşturacak iklimin oluşturulması,
- Yaşanan
(özellikle yenileşim süreçlerinde) tecrübe ve elde edilen sonuçların
paylaşılmasını sağlayacak ulusal ve bölgesel bilgilendirme ve eşgüdüm
platformlarının oluşturulması,
- Kümelerde,
özellikle kritik ve seçkin girdilerde, kendine yeterlilik ölçeğinin
oluşturulması ve kullanılması,
özendirilmelidir.
Can EREL
Eylül 2008
Kaynakça:
- http://tr.wikipedia.org/wiki/%C4%B0novasyon, 2008.
- http://www.gso.org.tr/default.asp?syf=haber_detay&haber_id=-1479430200, 2008
- www.clusterturkey.com, 2008
- http://www.dtm.gov.tr/dtmadmin/upload/EAD/2007_faaliyet.pdf, 2008
- http://www.ssm.gov.tr/TR/dokumantasyon/basinbulteni/Pages/20071105.aspx, 2008
- www.yeniasir.com.tr/ya2007/09/17/index.php3?kat=ekon&sayfa=ekon6&bolum=gunluk, 2008
- www.izmiraerospace.com, 2008.
- EREL, Can; " Teknoloji Yoğun Havacılık Faaliyetlerinin Konumlanması ve Yapılanması", www.canerel.com.tr, 2008.
Orjinal Metin: EREL, Can; “Yenileşim Etkisinde Havacılık Kümeleri ve 1nci İzmir Havacılık Konferansı”, MSI Aylık Savunma Teknolojileri ve Strateji Dergisi Sayı 036, Ekim 2008.
Nisan 2012 içinde bir meslektaşımla yazışmamadan:
YanıtlaSil"...
Dünya gazetesindeki "Nisan 2012 - Bursa'nin savunma sanayi ilgisi" değerlendirme-haber makale için teşekkürler; benzeri bir haberi haftasonu arkadaşlar göndermişlerdi.. http://www.haberler.com/savunma-sanayi-bursa-bulusmasi-3533069-haberi/ ..
Yazın ile üzerinde makale ve değerlendirme çalışması yaptığım, zaten canımın da acımakta olduğu bir yarama dokundun.. Biraz paylaşayım:
Benim kümelenme konusuna ilgim, Dış Ticaretten sorumlu Devlet Bakalığının bazı faaliyetleri ile başladı.. Bazı endüstrilerde de kümelenme çalışmaları duyuruluyordu; ancak, küme ile yığın arasındaki farkı algılamadan, kümelenme faaliyetinin kerameti “işbirliği”nin rakip olan küme elemanlarında bile gerçekleştirilebileceğini özümsemeden, daha çok ulusal ve uluslararası bazı teşvik ve destekler olacağı ümidi ile coğrafik yoğunlaşan bazı firmaların yığınlaşması olduğu izlenimim oluşmuştu.. Sanırım 2006 yılı içindeydi..
Bugün, sadece Avrupa’da da birincil, ikincil ve üçüncül sanayileri kapsayan 10000 küme olduğu söyleniyor. Ve artık, özellikle teknoloji yoğun ürünlerin küreselleşen pazarlarında rekabetin temel şartlarından biri kümelenme olduğu görülmektedir.
Bunun da ötesinde, kümelerin rekabetçi konumu güçlendirmek için uygulanabilir eylemler barındıran, bir uzgörü ve strateji örgüsü içinde geleceğe yönelik organize ve sistemli çalışmaları kapsayan “Küme Girişimi” konusu vardı.. İçerik ve bu içeriğin gerekliliklerini düşünüp ulusal karakterlerimizi ve Türk egosunun faaliyetlere etkisi ile karamsardım ama ticari ve savunma havacılığının küresel gelişim potansiyeli için değerdi..
Neyse..
İzmir’de Ege Serbest Bölgesi kurucusu rahmetli Kaya Bey’in havacılık temelli kümelenme girişimine, bu ilk girişimin havacılık alanında ulusal kümelenme arayışına bir şemsiye organizasyon olarak önemli katkı sağlayabileceğini düşünerek 2007 yılında stratejik ölçekte amatör düşünsel katkılar sağlamaya çalıştım; hatta bu yönü ile 2009 yılında Ege Üniversitesi tarafından bu çabalarla bütünleşecek bir havacılık meslek yüksekokulunun eğitim stratejileri ve programlarına doğrudan destek de verdim. Bu konunun hızla gelişimde, devlet organlarının özellikle , Dış Ticaretten sorumlu Devlet Bakalığı, Milli Savunma Bakanlığı ve Savunma Sanayi Müsteşarlığının yakın ilgisi ve destekleri de oldu…
Ancak,
• Bu kümlenme girşimi İzmir ve Ege Bölgesini kapsayan faaliyetlere odaklanacak Havacılık ve Uzay Kümelenmesi Derneği isimli bir dernek haline gelip,
• Okul da, zaten enflasyonist gelişime sahip sivil havacılık öğretimi programlarına yönelince,
akademik üye olarak yer alıyor olsam da, umudumu kaybederek faaliyetlerimi idle seviyesine getirdim. Bu konuda, “Yenileşim Etkisinde Havacılık Kümeleri ve 1nci İzmir Havacılık Konferansı” isimli makalemi 2008 Ekim ayında yayınlanmış idi..
Ardından, havacılık ve savunma sanayii ile ilgili kümelenme adını taşıyan faaliyetlerde hızlanma oldu.
• Önce Eskşehir’de ESO önderliğinde ESAC,
• Sonra Ankara’da OSTİM önderliğinde OSSA,
faaliyetlerine başladı..
Bu gelişimlere benzer şekilde bu gelişmelere, devlet organlarının özellikle Savunma Sanayi Müsteşarlığının yakın ilgisi devam edince,
• Sivas,
• Konya,
• Rize ve civarı,
• Bursa,
gibi diğer illerde de benzer faaliyetler başladı. Dha fazlasınında bekliyorum..
Daha resmi diğer bazı faaliyetler de yakın zamanda filizlenecek sanırım...
Şimdi, yeniden işbiriliğini gerçekleştirebilecek bir irade varlığını sorgulayarak “küme”, “yığın”, “kümelenme girişimi” teorilerini düşünme ve ona göre yatay ve dikey yönde bütünleşik bir eylem planlama zamanı...
..."