Hava aracı BOY faaliyetlerinde, bugünkü şartlarda;
- Hava araçlarına uygulanan hangar bakımlarında,
- Uçak bakım maliyetinin %80+ bölümünün işgücü ve %20- bölümünün malzeme,
- Motor bakım maliyetinin %25- bölümünün işgücü ve %75+ bölümünün malzeme,
- Komponent bakım maliyetinin %50- bölümünün işgücü ve %50+ bölümünün malzeme,
olduğu bilinmektedir.
- Yılda 150 bin kişinin üzerinde yolcu taşıyabilen tek koridorlu bir yolcu uçağının emniyetle uçuşunu sağlayabilmek, sefer başına, günlük, haftalık ve aylık periyotlarda yapılan diğer bakımların ötesinde, 1-3 yılda bir ortalama 3-4 hafta sürebilecek ve hangar gerektiren üst seviyeli bakım/kontrollere ihtiyaç duymaktadır.
- Hangar bakımlarında, sadece uçak ile ilgili ortalama 24-30 kişilik bir ekip çalışmaktadır. Bu ekibin;4-5 kişisi mekanik ihtisaslı (B1 kategori),
- 2-3 kişisi aviyonik ihtisaslı (B2 kategori) onaylayıcı teknisyen (Certified Staff),
- 18-22 kişisi ise kariyer süreci sonunda B1/B2 olma beklentisine sahip eğitimli yardımcı teknisyenlerden,
oluşur. Bakım bulgularına göre, yapısal onarım, kabin içi, tahribatsız muayyene gibi destekleyici ihtisaslara sahip 5-10 kişilik bir ekip de zaman zaman bu gruba dahil olabilmektedir.
BOY
Faaliyetleri ve İş Gücü Yapısı
Yaygın bir kanı olarak, sivil hava ulaştırma aracı BOY
faaliyetleri ile ilgili ilk, hatta çoğu zaman, tek akla gelen “uçak bakım” olsa
da bu alan;
- Uçak,
- Hat
bakımı,
- Ağır
(hangar gerektiren) bakım,
- Motor,
- Komponent
(veya aksesuar),
ile ilgili ana faaliyet alanlarından ve bu alanların
(tahribatsız muayene, temizleme, yapısal onarım, kabin içi ve hatta ilgili
seçkin yer destek teçhizatı uygulamaları gibi) alt faaliyetlerinden oluşur.
Hava aracı BOY
faaliyetlerinde mevcut yaygın kanıya benzer genel bir kanı, mühendislik alanı
dışında, hava aracı BOY ile ilgili iş gücü konusunda da mevcuttur. Genelde,
hava aracı BOY ile ilgili işgücü konu olduğunda, bu alanda en üst seviyede
uygulayıcı olan onaylayıcı teknisyen akla gelir ve genel olarak “Uçak Bakım
Teknisyeni” şeklinde isimlendirilir. Gerçekte, belirtilen ana faaliyetler ve
ilgili alt faaliyetlerinde, farklı seviyede bilişsel (kognitif) ve pratik
beceriler kullanan işgücü mevcuttur. Tahmin edileceği gibi kariyer
süreçleri;
- Farklı
seviyede bilgi, beceri ve yetkinlik gerektiren iş ve iş grupları,
- Otoritenin alanlara
göre belirlediği öğretim seviyesi, çalışma süresi, yaş,
- Kurumsal
gelişim ve ihtiyaç belirlemeleri,
dikkate alınarak oluşturulmaktadır.
Bu konuda havacılık otoritelerinin (Sivil Havacılık
Genel Müdürlüğü - SHGM, European Aviation Safety Agency - EASA gibi) hava aracı
BOY sahasının (motor, komponent hariç) uçak bakımı bölümünde yaptıkları
belirlemeler gereği;
- Faaliyetler;
- Bakım
uygulamalarında SHY-145 ve/veya EASA Part-145,
- Bakım
ilişkili mühendislik uygulamalarında SHY-M ve/veya EASA Part-M,
kapsamında
organize edilmeli,
- Bu
faaliyetlerde görev alacak insan kaynağı,
- Lisansları1
SHY-66 ve/veya EASA Part 66 sertifikasyon standartlarına uygun
olmalı,
- Bu
sertifikasyonun (A ve B1/B2 kategorilerinde) sağlanması için;
§ SHY-147
Temel Eğitim (ve/veya EASA Part-147 Basic Training),
§ SHY-147
Tip Eğitim (ve/veya EASA Part-147 Type Rating),
programlarını
başarı ile tamamlamalıdır.
Uçak bakımında lisans sahibi, bu yetkisine;
- SHY-M veya
SHY-145 kapsamında yetkili kuruluşlarca belirtilen gerekli şartları
sağlamasına,
- Son iki yıllık
sürede, en az altı ay süresince onaylı bakım faaliyetlerinde ilgili bakım
işlerinde çalışmasına veya lisansın kendine verdiği hakları kullanmasına,
bağlı olarak sahiptir.
Otoritelerce yayınlanan söz konusu standartlar, mesleki
kariyerin gelişiminde (akademik öğrenim geçmişine dayalı) onaylı bakım
kuruluşlarında çalışma süresini de bir ön koşul olarak ortaya koymuştur. Bu
süre içinde çalışanlar için farklı (Uçak Bakım [seviye 1, seviye 2 ve seviye 3]
Teknisyen Yardımcısı veya “Çırak, Kalfa ve Usta” isimlendirmesine benzer)
tanımlamalar yapılabilmektedir.
Can EREL
Şubat 2012
Orjinal Metin: EREL, Can; “Türkiye’de Hava Aracı “Bakım, Onarım ve Yenileme” (BOY) Alanına Yönelik Örgün Öğretim Programlarının Değerlendirmes”, MSI Aylık Savunma Teknolojileri ve Strateji Dergisi Sayı 076, Şubat 2012.
Orjinal Metin: EREL, Can; “Türkiye’de Hava Aracı “Bakım, Onarım ve Yenileme” (BOY) Alanına Yönelik Örgün Öğretim Programlarının Değerlendirmes”, MSI Aylık Savunma Teknolojileri ve Strateji Dergisi Sayı 076, Şubat 2012.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder