Havacılık endüstrisine yönelik temel seviyede örgün öğretim programları;
- Yükseköğretim,
- Ortaöğretim,
seviyesinde yapılmaktadır.
Temel seviyede örgün öğretim programlarında oluşturulan;
- Öğretim programları içerik ve uygulamalarının havacılığın uluslararası geçerliliği olan kurallarına,
- Kapasitelerinin de ihtiyaç seviyesine (optimizasyonu yapılarak),
uygun belirlenmesi beklenmektedir.
Havacılık Endüstrisi ile İlgili Yükseköğretim Kurumlarında Güncel Durum
Yükseköğretim Kurulu tarafından 2011 yılı itibarı ile onaylanmış öğretim programı kontenjanlarına göre;
* 15 adet devlet üniversitesi;
o Akdeniz Üniversitesi,
o Anadolu Üniversitesi,
o Atatürk Üniversitesi,
o Ege Üniversitesi,
o Erciyes Üniversitesi,
o Erzincan Üniversitesi,
o Gümüşhane Üniversitesi,
o İstanbul Teknik Üniversitesi,
o İstanbul Üniversitesi,
o Kırklareli Üniversitesi
o Kocaeli Üniversitesi,
o Muğla Üniversitesi,
o Mustafa Kemal Üniversitesi,
o Ondokuz Mayıs Üniversitesi,
o Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
* 10 adet özel üniversite / vakıf üniversitesi veya meslek yüksekokulu,
o Atılım Vakfı - Atılım Üniversitesi,
o Engin Fikirler Eğitim ve Kültür Vakfı - Nişantaşı Meslek Yüksekokulu,
o Gelişim, Eğitim, Kültür, Sağlık ve Sosyal Hizmet Vakfı - İstanbul Gelişim Üniversitesi,
o Girne Amerikan Üniversitesi,
o Hüsnü M. Özyeğin Vakfı - Özyeğin Üniversitesi,
o İlke Eğitim ve Sağlık Vakfı - Kapadokya Meslek Yüksekokulu,
o İstanbul Ticaret Odası Eğitim ve Sosyal Hizmetler Vakfı - İstanbul Ticaret Üniversitesi,
o Okan Kültür, Eğitim ve Spor Vakfı - Okan Üniversitesi,
o Türk Hava Kurumu Havacılık Vakfı - Türk Hava Kurumu Üniversitesi,
o Türkiye Lojistik Araştırmaları ve Eğitim Vakfı - Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu,
olmak üzere, toplam 25 adet yükseköğretim kurumunda doğrudan havacılık endüstrisi ilişkili uygulanan öğretim programı uyggulanmaktadır. Bu amaçla, toplamda 2768 adet / yıl (yüzde 23’ü İngilizce) öğrenci kontenjanı tahsis edilmiştir.
Belirtilen yükseköğretim programlarının, okul tiplerine göre öğretim programı alt kırılımlarında;
* Toplam 8 adet devlet üniversitesinin 2 adet fakülte ve 6 adet yüksekokulundaki lisans programları kapsamında,
o Uçak, Havacılık ve Uzay Mühendisliği'nde 175,
o Pilotaj'da 15,
o Hava Trafik Kontrolörlüğü'nde 15,
o Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği'nde 350,
o Uçak Elektrik-Elektronik'te 145,
o Uçak Gövde-Motor Bakım'da 165,
olmak üzere, toplam 865,
* Toplam 4 adet özel üniversite / vakıf üniversitesinin 3 adet fakülte ve 2 adet yüksekokulundaki lisans programları kapsamında,
o Pilotaj'da 60,
o Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği'nde 220,
o Uçak Elektrik-Elektronik'te 40,
o Uçak Gövde-Motor Bakım'da 40,
olmak üzere, toplam 360,
* Toplam 8 adet devlet üniversitesinin 9 adet meslek yüksekokulundaki ön lisans programları kapsamında,
o Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği'nde 310,
o Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri'nde 180,
o Uçak Teknolojisi'nde 120,
olmak üzere, toplam 610,
* Toplam 4 adet özel üniversite / vakıf üniversitesinin 4 adet meslek yüksekokulundaki ön lisans programları kapsamında,
o Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği'nde 200,
o Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri'nde 100,
o Uçak Teknolojisi'nde 120,
o Hava Lojistiği'nde 41,
o Havacılıkta Yer Hizmetleri Yönetimi'nde 41,
olmak üzere toplam 502,
* Toplam 3 adet özel yüksek okul / vakıf meslek yüksekokulunun 4 ayrı yerde bulunan yerleşkesindeki ön lisans programları kapsamında,
o Balon Pilotluğu'nda 11,
o Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği'nde 250,
o Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri'nde 80,
o Uçak Teknolojisi'nde 90,
olmak üzere toplam 431,
öğrenci kontenjanı tahsis edilmiştir.
Havacılık Endüstrisi ile İlgili Ortaöğretim Kurumlarında Güncel Durum
Milli Eğitim Bakanlığı Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü tarafından 2011 yılı itibarı ile onaylanmış öğretim programı kontenjanlarına göre;
* Hürriyet (Bursa) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi (Anadolu Teknik Lisesi),
* Sabiha Gökçen (Eskişehir) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi (Anadolu Teknik Lisesi),
* Bağcılar (İstanbul) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi (Anadolu Teknik Lisesi),
* Sabiha Gökçen (İstanbul) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi (Anadolu Teknik Lisesi),
* Kayseri (Kayseri) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi (Anadolu Teknik Lisesi),
olmak üzere, toplam 5 adet ortaöğretim kurumunda, doğrudan havacılık endüstrisi ilişkili öğretim programı uygulanmaktadır.
Belirtilen ortaöğretim programlarının alt kırılımlarında;
* Hürriyet Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde,
o Uçak Bakım Alanı - Uçak Elektroniği’nde,
o Uçak Bakım Alanı - Uçak Gövde-Motor’da,
* Eskişehir Sabiha Gökçen Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde,
o Uçak Bakım Alanı - Uçak Elektroniği’nde,
o Uçak Bakım Alanı - Uçak Gövde-Motor’da,
* Bağcılar Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde,
o Uçak Bakım Alanı - Uçak Gövde-Motor’da,
* İstanbul Sabiha Gökçen Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde,
o Uçak Bakım Alanı’nda,
* Kayseri Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde,
o Uçak Bakım Alanı - Uçak Gövde-Motor’da,
toplam 310 adet / yıl öğrenci kontenjanı tahsis edilmiştir.
Can EREL
Mart 2012
Kaynakça:
- Can EREL; "Teknoloji Yoğun Havacılık Faaliyetlerinin Konumlanması ve Yapılanması"; MSI Dergisi Makalesi; Ekim 2008; İstanbul
Orjinal Metin: EREL, Can; “Türkiye’de Hava Aracı “Türkiye'de Havacılık Endüstrisine Yönelik Örgün Öğretim Programlarının Değerlendirmesi”, MSI Aylık Savunma Teknolojileri ve Strateji Dergisi Sayı 075, Ocak 2012.
Bir dostum bloğunda yayınladığı "Türk Hava Kurumu Üniversitesi’nde ‘hava işletmeciliği’ okumak" değerlendirmesini göndermiş:
YanıtlaSil"...
Türk sivil havacılık sektöründeki büyümeye paralel olarak bu alandaki iş imkânları da genişliyor. Sektörün gelişmesi, havacılık alanında uzmanlaşmış işletmecilere olan ihtiyacı da artırıyor. Yeni kurulan Türk Hava Kurumu (THK) Üniversitesi İşletme Fakültesi Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Bölümü’nün temel amacı işte bu ihtiyacı karşılamak. THK Üniversitesi Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Lisans Programı öğrencilere, sektörün dili olan İngilizce’den başlayarak, havacılığın gerektirdiği tüm nitelikleri en üst seviyede kazandırmak üzere tasarlandı. Yetiştirilmesi hedeflenen hava işletmecisi profili sektörün ihtiyaçları dikkate alarak belirlendi. Ders programı dünyadaki ve Türkiye’deki benzer tüm programlar incelenerek ve sivil havacılık sektöründe faaliyette bulunan kamu otoriteleri ile şirketlerin görüşleri alınarak hazırlandı.
...
Sivil Hava Ulaştırma işletmeciliği Lisans Programı, sivil havacılık sektöründeki başarılı bir kariyerin başlangıç noktası olmakla birlikte, verilen işletmecilik eğitimi sadece havacılık sektöründe değil, tüm sektörlerde çalışabilmeyi mümkün kılıyor. Bu yönüyle genel işletmecilik programlarına kıyasla daha fazla seçenek sunuyor. Öğrencilerin; analitik düşünebilen, problem çözmeye odaklanmış, yöneticilik ve liderlik vasıfları olan, entelektüel kapasiteleri yüksek profesyoneller olarak ve geleceğin havaalanı, havayolu yöneticileri ve kendilerine her sektörde yer bulan işletmecileri olarak yetiştirilmeleri hedefleniyor. Kısacası THK Üniversitesi Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Lisans Programı akademik mükemmeliyete dayanan sosyal bilim bakış açısıyla, işletmeciliğin pratik yaklaşımını bütünleştiren bir perspektif ve iddiayla tasarlandı. THK Üniversitesi “tümleşik eğitim” kavramıyla ifade ettiği üniversite-sanayi işbirliği konusuna büyük önem veriyor. Bu doğrultuda sektör profesyonellerinin öğretim süreçlerine aktardığı pratik tecrübe birikimi ve her yaz staj zorunluluğu öğrencilere daha mezun olmadan iş tecrübesi kazandıracak. Ayrıca, THK Üniversitesi’nin yabancı üniversitelerle işbirlikleri öğrencilere uluslararası bir ufuk sunuyor. New York'taki Vaughn College of Aeronautics and Technology, Avusturalya’daki Swinburne University of Technology, Çin’deki Beijing Jiaotong University ve Hindistan’daki Hindustan University ile imzalanan işbirliği protokolleri öğrencilere bu üniversitelerin kapılarını açıyor. Üstelik, THK Üniversitesi bir özel vakıf üniversitesi olduğu halde Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Bölümü Lisans Programı’na bu yıl tüm öğrencilerini tam (%100) burslu almaya hazırlanıyor. Çünkü Türkiye’nin sivil havacılık sektörüne en başarılı öğrencilerin kazandırılması amaçlanıyor. Üniversitenin arkasında Türk Hava Kurumu'nun 87 yıllık birikimi var. 2011 yılında kurulan üniversite 1925 yılında bizzat Atatürk’ün talimatlarıyla kurulan Türk Hava Kurumu’nun 87 yıllık birikimi üzerinde yükseliyor. Türk Hava Kurumu Üniversitesi Türkiye’nin ilk, dünyanın otuz yedinci havacılık üniversitesi; ülkemizin havacılık alanındaki ilk ve tek ihtisas üniversitesi.”
okudum... düşündüm...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilyeniden düşündüm ve yazdım:
Sil“30.07.2012
…
Ulusal havacılığımızın gelişimini özetleyen değerlendirmeniz için teşekkürler..
Ancak, özellikle Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” ile ilgili paylaşmak istediğim bazı tespit ve değerlendirmelerim var; bu alanın gelişmesi konusundaki samimi çabalarınıza güvenerek yazıyorum.
Türkiye'de 2011 yılı sonu verilerine göre, toplam 25 adet yükseköğretim kurumunda doğrudan havacılık endüstrisi ilişkili uygulanan öğretim programı için, toplamda 2768 adet / yıl (yüzde 23’ü İngilizce) öğrenci kontenjanı tahsis edilmiştir.
Bu programlar içinde %48’i “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” ile ilgilidir. Bu programla ilgili olarak 2011 yılında;
• 8 adet devlet üniversitesinin 2 adet fakülte ve 6 adet yüksek okulundaki lisans programları kapsamında 350 adet,
• 4 adet özel üniversite / vakıf üniversitesinin 3 adet fakülte ve 2 adet yüksek okulundaki lisans programları kapsamında 220 adet,
• 8 adet devlet üniversitesinin 9 adet meslek yüksek okulundaki ön lisans programları kapsamında 310 adet,
• 4 adet özel üniversite / vakıf üniversitesinin 4 adet meslek yüksek okulundaki ön lisans programları kapsamında 200 adet,
• 3 adet özel yüksek okul / vakıf meslek yüksek okulunun 4 ayrı yerde bulunan yerleşkesindeki ön lisans programları kapsamında 250 adet,
olmak üzere toplam 1330 adet kontenjan tahsis edilmiştir. Bu sayıya 2012 içinde açılan programlar dahil değildir.
Konu program detayları ile incelendiğinde işletme bölümü ve bu bölüm elemanlarına sahip olan yüksek öğretim programlarımızın derslerine “havacılık” adı ilave ederek öğretim program oluşturduğu, (mevzuat, uygulama ve ilişkiler dahil) havacılık endüstrisi deneyimleri olmayan öğretim elemanlarına sahip olduğu bilinmektedir. Buügne kadar detaylı bir saha çalışması yapılmış olmasına rağmen mevcut yüksek öğretim kurumlarımızın “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” öğretim program mezunlarının havacılık endüstrisinde çalışma oranı ve sürekliliğinde ciddi zaafiyetler olduğu tahmin edilmektedir. Bu en azından ciddi bir kaynak ısrafı ve beklenti yönetimi zaafiyeti yaratmakta, nitelikli işsizlik artışına yol açmaktadır.
Türk Hava Kurumu'nun 87 yıllık birikimi üzerinde yükselen Türk Hava Kurumu Üniversitesi dahil yüksek öğretim kurumlarımızın,
• “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” öğretimine ve uygulamalarına hangi yenilik ve açılımları getirecektir?
• “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” öğretim program mezunları hangi nitelik ve yönleri ile tercih edilir olacaktır?
• Çoğu işgücü ihtiyacının sezonluk/dönemlik oluştuğu “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” iş alanlarında -Türk Hava Kurumu Üniversitesi’nin “tümleşik eğitim” kavramıyla ifade ettiği- “okul-sanayi” işbirliği alanında nasıl düzenlemeler yapılmalıdır?
• “Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği” öğretim program mezunlarımızın küresel iş alanında yer alması için neler yapılmalı, kimler nasıl sorumluluklar alınmalıdır?
şeklinde özetleyebileceğim stratejik konuları düşünmek, üzerinde çalışmak ve sonuçlarına göre (her seviyede) gerken önlemleri almak gerekir diye değerlendiriyorum; yanılıyor muyum?.
…”
Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri taban puanları 2020 açıklandı. Resmi veriler ışığında önlisans için hazırladığımız Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri başarı sıralaması 2019 ‘da ayrıca iki yıllık Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri bölümü hakkında bilgi vermeye çalışmaktayız. Bunun yanında kontenjanlara da yer veriliyor. https://yksdestek.com/sivil-havacilik-kabin-hizmetleri-2-yillik-taban-puanlari/