Sistemin tasarımından başlayarak imale kadar
sürecin her bir aşamasında yer alan; teçhizatı kuran, işleten ve her türlü
aksesuar ve yedek parçası ile satış sonrası hizmetlere sahip olan üreticilerin UV
Laser ile markalama teçhizatları başta;
- Tape wrapped wire,
- Polyimide/Kepton wires (PTFE),
- ETFE and FEP like Airbus CF Teflon wrapped,
- Extruded wires: Teflon (PETF), Tefzel (ETFE, XLETFE),
gibi üreticileri tarafından "UV-markable"
garantisi verilmiş tüm tel ve kablolarda çok iyi bir kontrast ile kullanılmakta
ve normal çalışma ortamında kullanıcıya büyütme araçları gerektirmeden
okunabilen ve çıkmaz tanımlama izi bırakmaktadır.
Havacılık sanayinde 1980'li yıllarda piyasaya
çıkarak yoğun olarak kullanılmaya başlayan teflon kabloları üzerine UV laserdan
başka bir yöntemle iz bırakabilecek bir proses mevcut değildi... Bu nedenle AIRBUS
ve EUROCOPTER gibi ana hava platformu (uçak ve helikopter) üreticisi şirketler
1989 yılında bu amaca yönelik özel talepte bulunmuştur.
Bu taleple geliştirilen ve üretilen UV laser
markalama sisteminin o günlerden beri havacılık endüstrisinde ve benzer yüksek
teknolojileri hızla içeren demiryolu, uzay, otomotiv gibi endüstri kollarında
kullanılma oranı hızı hızla artmıştır.
Bu tip teçhizat ("UV-markable" garantisi verilmiş tüm) kablo ve tellerin üzerine UV Laser ile renk farklılığı yaratarak (photochemical prosesle) numara ve/veya barcode işleme ve kesme işi yapan bilgisayar kontrollü bir kabiliyet sunabilmektedir. Platformlarda (uçak, otomobil, lokomotif vs) kablolar tektek veya bir araya getirilen kablo demetleri (bundle) ile döşenmektedir.
Kablolarda kullanılan klasik iki markalama yöntem yakarak iz bırakma veya etiket klemensleri kullanma şeklindedir. İlk yöntemde kablo koruyucusunda hem kimyasal ve hem de fiziki hasar yarattığı için bir arıza/güvenlik tehdidi oluşturmakta ve kullanım ömrü boyunca (bakım, söküm/yeniden montaj, garanti incelemeleri gibi) izleme ve kontrol ihtiyaçları çıktığında üreticiyi/kullanıcıyı zor durumda bırakmaktadır. Bu nedenle, özellikle güvenilirlik ve dayanımın esas olduğu uygulama endüstrilerinde belirtilen teçhizatın kullandığı yöntem aranan hale gelmektedir.
Bu markalama teçhizatı dünyanın önde
gelen havacılık sanayileri tarafından aranan;
- Legibility and Contrast ,
- Cross Section,
- CFluid Immersion and Light Immersion ,
- Rub ,
- Thermal (Accelerated Ageing),
- Surface Resistance and Dielectric Withstand ,
gibi testlerin tümünden başarı ile
geçmiştir.
Bu tür kablo markalama teçhizati;
- Kablo çapı Gauge 26'dan ( 0.75 mm) Gauges 6'ya (6.30 mm),
- Kablo uzunluğu 15 cm (6 inches) ile 999 m (3 277 feet),
arasında işlem yapabilmektedir.
Teçhizatın sahip olduğu üstün niteliklerle;
- AIRBUS Qualified to Process Specification ( APIS),
- Boeing Qualified to Process Specification and listed in BAC 5152,
sertifikasyonlarina sahiptir ve AS50881 ( MIL
5088 L ) ve SAE ARP5607 (Legibility of Print on Aerospace Wires
and Cables - Rev A, Feb 2002) gerekliliklerini karşılamaktadır.
Markalama yanında kablo besleme, boy
kesme, kablo demeti yapabilme olanakları tanıyan aksesuarları ile üretim
hatlarına büyük kolaylıklar getirmekte ve elsatikiyet kazandırmaktadır.
Teçhizat mevcut kabiliyet,
sertifikasyon ve memnuniyet seviyesi ile AGUSTA-WESTLAND, AIRBUS, ATR, BOEING,
BOMBARDIER, DASSAULT, ECLIPSE, EMBRAER, EUROCOPTER, GULFSTREAM, HAL, LOCKHEED
MARTIN, MIG, SIKORSKY gibi dünya havacılık kuruluşları, Türk havacılık ve
savunma sanayi şirketlerinin bazıları tarafından kullanılmaktadır.
Markalama yanında kablo besleme, boy
kesme, kablo demeti yapabilme olanakları tanıyan aksesuarları ile üretim
hatlarına büyük kolaylıklar getirmekte ve elsatikiyet kazandırmaktadır.
Can EREL
Şubat 2008
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder