"Her ölümlü adı ve eseri son kez anılana kadar yaşar"
~ Kızılderili Deyişi
Çeyrek yüzyıl büyük bir keyifle içinde yaşayarak görev yapan bir Eskişehir aşığı olarak 'Eskişehir ve Endüstri' ikilisi ile hep o filmleştirilen "Türkiye'de hiçbir başarı cezasız kalmaz Evlat!" deyişi ve bu deyiş ile ilişkilendirilen 'Devrim Otomobil'i ve bu inanç projesi sürecinde 23 emekçicinin 129 gün süren serüvenini hatırlardım...
Diğer bir taraftan da, bir uçak mühendisi olarak...
...Kurtuluş ve Kuruluş süreçleri ile eş zamanlı havacılığın içinde ve 1926 yılından itibaren de havacılığın endürtiyel süreçlerine sahip olmuş Eskişehir’de havacılık, havacı ve hava aracına da ait önemli ve anlamlı izler olmalı diye düşünürdüm; hep!
...Kurtuluş ve Kuruluş süreçleri ile eş zamanlı havacılığın içinde ve 1926 yılından itibaren de havacılığın endürtiyel süreçlerine sahip olmuş Eskişehir’de havacılık, havacı ve hava aracına da ait önemli ve anlamlı izler olmalı diye düşünürdüm; hep!
Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk tayyare mühendisleri ile ilgili yıllar önce yaptığım bir araştırmada, ile ilgili Türk Hava Kurumu arşivlerinde çalışmalarımda bazı mesleğimin ilk temsilcilerinden izler bulmuştum... Meğer, bilgisi, ürünleri ve canı ile Eskişehir'i "Havacılık Şehri" yapan ilk havacılar arasında Selâhattin Reşit ALAN vardı; belki de ilk....
Havacılık ile ilgili endüstriyel, akademik ve kültürel her bir detayını, çalışma ve yaşam alanını bildiğimi düşündüğüm Eskişehir’de ALAN ismini, tasarlayarak ürettiği hava araçlarını ve havacılık uğruna yine bu şehirde feda ettiği yaşamını hatırlatan ve anan tek bir iz bile yoktu!
Yaz aylarında ALAN'ın hayattaki aile üyeleri ile görüşmelerimi tamamladıktan sonra, "Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk Tayyare Mühendisi Selâhattin Reşit ALAN’ın hayatı, havacılık çalışmaları ve ürünleri ile daha geniş ve özel bir bölüm olarak Can'Ca Türkiye'de, Endüstrinin Gelişiminde İz Bırakanlar" kitabımın yeni basımlarında bir "İz Bırakan" olarak yer almasına karar vermiştim.
ALAN'ın 13 Temmuz 1938 günü yaşanan o elim kazada ebediyete intikalinin yıldönümünde bu eksikliği de gündeme getiren özet değerlendirmeyi paylaştığımda ilk ilgi gösteren Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA) oldu... Aynı zamanda Eskişehir’li bir pilot olan TALPA Yönetim Kurulu Başkanı Gürcan MANTI derneğe ait periyodik dergide Tayyare Mühendisi Selâhattin Reşit ALAN ile ilgili araştırma çalışmama yer vermek istediklerini belirtti. Ve sonuçta hazırladığım makalenin geniş bir özeti,
içinde bu haftasonu yayınlanacak (talpa@talpa.org)...
Bu vesile ile, bu çalışmanın Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk Tayyare Mühendisi Selâhattin Reşit ALAN’ı, hava araçlarını ve havacılık uğruna feda ettiği yaşamını hatırlatan bazı izleri Eskişehir’de oluşturmak amacı ile ilgili tüm mercilere yaptığım başvurularımın kısa sürede sonuç vermesine yardımcı olmasını dilerken bu konuya ilgi duyan ve "vefa" sahibi meslektaş ve ilgidaşlarımdan da katkı ve destek beklediğimi belirtmek isterim...
Nov 6 2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder